Gå til hovedinnhold

Alkoholstopp klokka 02 er galskap!

Nå vil regjeringen stenge alle utesteder klokken 02. For min del kunne alle utesteder hatt lov til å ha åpent døgnet rundt.

Altså. Jeg skal være helt ærlig her i dag. Selv klarer jeg aldri å holde ut til klokken 02, men reiser stort sett hjem ikke senere enn klokka 12. Stuptrøtt, og til mindre begeistring hos mine venner. Jeg er liksom blitt kjent som "Hanne-hun som aldri kommer seg ut på byen". For meg er det altså riktig å reise hjem klokka 12, A-menneske som jeg er.

Men skjenketider handler ikke om meg. Det handler heller ikke om Bjarne Håkon Hanssen. Ei handler det om kristenfolk og hva de mener sømmer seg. Skjenketider handler om forholdet mellom tilbud og etterspørsel, det handler om hva vi som politikere bør og ikke bør legge oss opp i, det handler om forbrukernes behov og ikke minst handler det om pragmatiske forhold slik som at det kanskje ikke er kjempesmart at alle mennesker havner i kebabkø, taxikø og oppå hverandre i Karl Johan klokka to på natta.

Jeg er for frie åpningstider. Og jeg er for frie skjenketider. Om det er marked for å skjenke alkohol hele natta, så ser jeg ikke hvorfor offentlige myndigheter skal nekte lovlige virksomheter dette. Hvis det er marked for å selge brød hele natta, så ser jeg ikke hvorfor myndighetene skal nekte døgnåpne butikker. Dette handler for meg om frie valg, det handler om folks preferanser, og det handler om at folk er forskjellige. Hvis folk har lyst til å feste hele natta, så gjør de dette. Enten på privatfest eller ute på byen. Jeg forstår ikke hvorfor sistnevnte skal være ulovlig.

Så vær snill regjeringen. Ikke innskrenk slik at utestedene må stenge klokken 02. Argumentet deres er kanskje fyll og bråk i gatene, og at dere vil redusere vold. Men skal lovlydige mennesker her i Valdres bli straffet for at folk i Oslo bråker klokken tre på natta? Skal lovlydige mennesker i Oslo som liker å feste og ha det gøy til langt på natt, bli straffet for at det finnes pøbler? Det er ikke alkoholens skyld at folk er idioter og pøbler i fylla. Det er enkeltmennesket som står bak som må straffes for dette, ikke en hel gruppe mennesker og et helt land. Så vær snill, angrip enkeltmennesket for de handlinger enkeltmennesket gjør, og ta ikke en hel gruppe i et helt land, og innskrenk ikke en ordning som stort sett fungerer bra over alt!

Kommentarer

  1. Er enig med det på dette , men hvis du skal inn på storting, så må du lære deg at Norge KUN tar hensyn når minoriteten gjør noe galt.

    Litt usikker på om staten skjønner helt hva den sier her.. Alle utesteder i Norge skal stenge 0200.. hvilke skatter skal de innføre for å hente tilbake alle de skattekronene på alkoholen fra? Det blir en avsindig sum.

    Jeg tenker også på USA i 30 tallet med smugling, ulovlige fester,undergrunnen.. Noe jeg elsker, men som ikke er så poppis hos snuten.

    Jeg er så drittlei av at staten skal bestemme hva jeg skal få gjøre.. Ja jeg kan drikke hjemme, ukontrollert, uhemmet uten at staten bryr seg. Når jeg er på byen så har ihvertfall noen kontroll på meg..

    Hva så om jeg slått litt eller tryner. Skal vi ikke få lov til det heller lenger? Skal staten sy en pute fast på rompa mi, så jeg ikke slår meg... Det kan gjøre vondt.

    SvarSlett
  2. Kim Kristoffersen4. juni 2009 kl. 09:07

    ...kommunismen kommer snikende inn over oss... eller?

    SvarSlett
  3. Jeg er helt uenig med deg!! Å hindre vold, bråk, skadeverk m.m. er pri 1. Det viser seg at mange alvorlige lovbrudd nettopp skjer i fylla sent på natta. Jo mer alkohol - jo flere uheldige valg blir det tatt.

    Kanskje det ikke skjer så mye i Valderes, men mange andre små steder ser også på statistikken at det er natt til lørdag og natt til søndag f.eks. de fleste voldssakene skjer. Stor sett alltid er det rus involvert. Alkohol øker risikoen for at du ender som gjerningsmann eller offer.

    Brød er ikke skadelig, men alkohol er det...

    SvarSlett
  4. Det kan jo være en idé at utesteder slutter å servere alkohol etter klokken to om natten, men at de fortsatt har åpent til vanlige tider. Dvs at folk bare kan bestille ting som ikke inneholder alkohol. Det er sikkert en del folk som da vil stikke, men tror nok at det er mange som har det hyggelig og ønsker å fortsette å prate med folk..sosialisere og sånn på utestedet. Det gir jo en time med avrusing, og når de kommer ut av utestedet kan effekten også være mindre vold.

    Men tror nok at hvis de stenger én time tidligere, at det ikke vil bli så stor forskjell...

    Hilsen,

    Dani

    SvarSlett
  5. Tidig. herr Hansen sa "... det ville være feigt å ikke ta lederskap når vi vet dette er galt". Med andre ord kan vi gå ut ifra at de ikke kommer til å gjøre noe :-)
    Dessuten sier han at dette gjøres for å få ned voldskriminalitet som skjer i fylla. Da fikk jeg en endå bedre ide; Forby alkohol til alle tider av døgnet! Det ville ikke lenger vært ett problem!

    Nei, regjeringen har gjort det igjen...

    SvarSlett
  6. Prinsippet ditt er sikkert vel og bra. Men faktum er at lange skjenketider fører til vold, seksuelle overgrep og sosiale problemer uavhengig av hva man mener om frie markeder.

    Forslaget til regjeringen er pragmatisk og retter seg mot å redusere vold nattestid. Sannsynligvis er dette et veldig effektivt grep.

    SvarSlett
  7. La oss prøve å vinkle denne saken litt annerledes. Tenk om overskrifta var "Regjeringen vil gi politiet bedre arbeidsforhold" -- for det er mye det det handler om. Per i dag trengs politiet som barnevakter for voksne folk midt på natta. Det koster vanvittig mye av skattepengene våre, og gjør at politiet ikke har ressurser til å ta seg av husbråk midt i uka. Er det sånn vi vil ha det? Skal vi øke bevilgningene til politiet for at folk skal få lov til å være uansvarlige midt på natta?

    Det samme gjelder helsevesenet. Med vold fører det unødvendige skader. En reduksjon av tiden vil -- som du selv sier -- redusere konsumet, folk vil bli mindre fulle, og det blir mer ressurser for å ta seg av de som virkelig har behov for helsetjenester. Dette er kanskje noe av det mest besparende man kan gjøre!

    Per i dag koster alkohol samfunnet over 20 milliarder kroner i året, mens inntektene fra avgiftene bare er 10 milliarder. Det sier seg selv at alkohol ikke er en overskuddsgeskjeft for staten, langt mindre for samfunnet.

    Husk at normaltiden til loven faktisk er ett, og at tre er den ytteste maksimaltiden. En innskrenking av maksimaltiden fra tre til to løser ikke alle problemene, men i alle de byene som allerede har gjort en slik innskrenking, har det vært fantastiske voldsreduksjoner, og i Trondheim har det vært så vellykket at man i løpet av de neste årene også skal diskutere en ytterligere innskrenking.

    Bra, Hanssen!

    SvarSlett
  8. Å si at "jeg tror ikke at kortere åpningstider vil reduserte alkoholrelaterte skader" er som å si "jeg synes ikke at jorden er noe særlig rund, jeg". Det er ikke en berettiget mening, men en feiltakelse. Vi VET fra både norsk og internasjonal forskning at reduserte skjenketider gir mindre fyll, færre skader, mindre vold og redusert kriminalitet. Dette er bevist også gjennom lokale forsøk i Norge, med oppsiktsvekkende positive resultater. Dersom man faktisk velger å ofre innbyggernes liv, helse og eiendeler for å sikre noen få retten til å drikke halve eller hele natten så må man i det minste være ærlig på det. Vi VET nemlig også at det faktisk er alkoholen som skaper problemene, enkeltmennekser som aldri vil slå edru gjør det ofte gjerne i fylla...

    At personer som mener seg kompetente til å være med på å styre landet kan forkaste faktakunnskap til fordel for politisk dogmatikk er skremmende. Man kan ikke først sparke i retning "kristenfolket", og deretter sette opp en totalt irrasjonell og dogmatisk påstand.

    Vi vet bedre enn dette, og politikere kan ikke ignorere faktakunnskap om hvordan vi skaper et bedre samfunn fordi det ikke passer med ens egne subjektive erfaringer. De som ikke klarer dette blir svært farlige politikere...

    SvarSlett
  9. Så.. sålenge markedet - tilbud og etterspørsel - krever døgnåpne skjenketider, er det greit. Men bør vi ikke da stenge legevakta på samme tid? Og politiet?

    Eller mener du det er riktig at dine og mene skattepenger går til å rydde opp etter fulle voksne i helgene?

    SvarSlett
  10. Ser ikke noe galt i å ha døgnåpen sjnking, mange naive personer som ikke vet hva de snakker om sier at det blir mer vold jo mer folk drikker. Hadde jeg gått på byen så hadde jeg vært like full om jeg gikk hjem kl2 eller kl6 på morgenen.

    Vil faktisk si at jeg hadde vært fullere kl2 for da hadde jeg halset nedpå som bare det for å få kvota mi før noen kommunister bestemte at nå fikk jeg ikke lov til å drikke mer.

    Og det med slossing er bare noe forbanna tull, gå selv på utestededer som stenger kl2 og spør åssen de opplever det. De fleste vil si at det har blitt mer slossing når de startet å stenge kl2 i steden for kl3.
    Og det er fordi at mange personer ikke orker å være ute til lenger enn kl2 og går derfor hjem før mange andre og da tynnes det ut i rekkene på de som skal ut døra på en og samme gang.

    Folk som kommer med det at det blir mer slossing jo lenger det er åpent kan bare la være å skrive, for de har ikke peiling på hva de snakker om.

    SvarSlett
  11. Uansett stengetid - hva med å differensiere alkoholsalget? Jeg synes det bør være en tid for brennevin og en tid for vin og øl. Spritsalget bør stenge tidligere. Å ha lengre åpningstider uten alkoholsalg ville være som å be utenæringen om å skyte seg i foten.

    SvarSlett
  12. Mesteparten av de som har kommentert og som støtter forslaget om kortere åpningstider, bruker argumentasjonen om å redusere vold og bråk. Jeg er helt enig i at man må redusere volden, men jeg mener at det er enkeltmennesket som skal stå til ansvar for disse handlingene, og ikke en hel gruppe mennesker (der de aller fleste faktisk er lovlydige). Derfor mener jeg at man må styrke politiet og samtidig ha strengere straffer for vold. Å innføre kortere åpningstider blir for meg et virkemiddel fra regjeringspartiene for å kunne la være å styrke politiet slik at vi kan ha mer synlig politi i gatene.

    Til eivind1984: Jeg er selvfølgelig for døgnåpen legevakt. Dette er et offentlig gode, og man må jo sikre at mennesker, uansett hva som skjer og når det skjer, har tilgang på nødvendige helsetjenester. Det er nettopp derfor vi ønsker et offentlig finansiert helsevesen (og politi).

    SvarSlett
  13. Frp hører stort sett på politiet, men tydeligvis ikke i denne saken. Både forskere og politiet sier at tilgjengeligheten må ned og prisen opp. Norge taper allerede 20 milliarder hvert år pågrunn av alkoholen. Er det ikke på tide å senke dette tallet?

    Friheten til enkeltmennesket bør vanligvis ikke begrenses. Men den bør begrenses når den går utover friheten til andre mennesker.

    Alkohol er noe positivt som vi i dagens samfunn gir et ufortjent dårlig rykte.

    Man dør ikke av å måtte kutte ut å drikke alkohol klokken 2 på natten.

    I byene hvor det er testet ut tidligere skjenkestopp, har det vært suksess. Det har det også i mange andre land. Jeg garanterer adskillig mindre vold med en slik lovendring. Forandrer du mening hvis det viser seg å holde stikk?

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Min onde bebi og meg

Etter å ha lese diverse babynettstader og mammanettstader dagleg dei siste månadene, har eg lært veldig mykje om kva andre mødre har som utfordringar.

Eg har slik skjønt at eit vanleg spørsmål nybakte mødre får, er dette: "Er han snill då?". Eg har også lese meg til at dette er eit spørsmål som provoserer mange, sidan det faktisk er vanskeleg å definere om ein bitteliten bebi er snill eller slem.

Difor burde eg vore førebudd då eg sjølv fekk dette spørsmålet. Det var eg imidlertid ikkje. Spørsmålet kom overraskande, og eg burde ha lagd meg nokre artige svar eg kunne brukt og som kunne stoppa kjeften på grand-tantene (det er alltid tanter!) slik at dei spurte litt lurare neste gong dei lurer på noko om bebien.

Det klarte eg ikkje, og eg endte (som vanleg) opp med å svare noko dust. 
Grand-tante: Er han snill då?
Hanne: "Det er vel litt vanskeleg å definere om ein bebi er snill eller slem allereie no"
Grand-tante: Eg meiner, skrik han mykje?
Hanne: Han skrik når han er sv…

No har det rabla - livet i permisjon, del 7

"Eg trur det er på tide at du får litt meir fødekjensle, og litt mindre feriekjensle" sa Trond til meg då han kom att frå jobb i går. Eg satt i stolen. På akkurat same plass eg satt då han reiste.

Altså. Slik seier du berre ikkje. Eg vart djupt fortvila og kasta ein serviett på han. "Trur du eg tykkjer det er så jævla moro å vere gravid?" skreik eg, med augo som Cruella de Vil. "Litt humor må du vel tåle", meinte Trond. 
Eg må berre seie at eg er svært lite mottakeleg for humor, gode råd, andre sine fødehistorier og alt mogleg anna av bullshit ala: "Det er heilt vanleg å gå over tida" eller "Eva gjekk ti dagar over. Ungen hennar vart seks kilo". Faktisk er det i ferd med å rable fullstendig for meg, så folk bør vere svært forsiktige i nærleiken av meg.

Fem dagar sidan termin. Eg trudde eg klarte meg bra. I går forstod eg at eg absolutt ikkje klarer meg bra.

I går kveld skulle eg fortelje Trond ei morosam historie om då eg hadde lagd me…

Mammaen din er så glad i deg!

Plutseleg er eg blitt eitt av desse irriterande menneska som omtaler meg sjølv i tredjeperson. Det skjer sjølvsagt berre i samtale med vesle bebien min, men sidan det stort sett er berre han eg pratar med om dagen, skjer dette heller ofte.

- Mammaen din skal berre ein liten tur på do, skjønner du
Slik startar dagen når eg må forlate Sigmund åleine i senga vaken og nesten på gråten om morgonen. Eg må fortelje han at eg snart kjem tilbake for å hente han, men at blæra til mammaen hans ikkje er som før og at eg difor må på do.
- Du skjønner, Sigmund, at mammaen din er ikkje så flink til å gjere knipeøvingar

Vi går inn til stellebordet, og der fortsett det: "No skal mammaen din berre finne fram ei bleie, skjønner du. Mammaen din er så glad i deg. Du er sååååå søt".

I løpet av ein dag har eg tatt meg sjølv i å si dette:
- Mammaen din er så glad i deg (dette seier eg ofte)
- Mammaen din elskar deg
- Mammaen din må berre ta på deg lue, skjønner du - fordi det står i Mammabøkene at små bebi…