Gå til hovedinnhold

Hva er Donald Duck-politikk?

Statsråden som er kjent for aldri å snakke om egen politikk, men bare rakke ned på FrP, Helga Pedersen, er nå ute og kaller FrPs NTP for Donald Duck-politikk. Jeg er så lei av å høre den dama snakke om FrP. Det virker som eneste gang hun slipper til i media er når hun skal kaste slegga mot FrP; enten det handler om SFO, likestilling eller nå transportpolitikk. Jeg er så lei av dette gnålet, og jeg tror ærlig talt at folk nå gjerne vil høre hva Arbeiderpartiet vil gjøre for distriktene.

For mange er det blitt en etablert sannhet at FrP vil rasere distriktene. Jeg syns de som påstår dette skal ta en titt ut i virkeligheten (jeg har forresten en følelse av at de som påstår dette, aldri har vært nord for Sinsen-krysset, og om de har det, så er det vel for å reise på "hytten på påskefjellet"). Utflytting fra distriktene øker, veiene våre forfaller, kommunene våre går med rekordunderskudd, 160 skoler har blitt nedlagt under den rødgrønne regjeringen og jamen så sitter ikke de urbane miljøvernerne inne i Oslo og bestemmer at store private eiendommer skal vernes stikk i strid med lokale næringsinteresser.

Også er den dama Helga Pedersen så frekk å påstå at vår politikk vil rasere distriktene. Jeg tror faktisk det er Helga Pedersen selv som har lest for mye Donald Duck som kan lage sånne "etablerte sannheter" som ikke kan bevises.

Hva er distriktsfiendtlig med å bygge bedre veier i distriktene uten bom, Helga? Er det noe vi trenger i bygdene våre så er det bedre veier slik at vi kan skape vekst i fremtiden. Bedriftene våre og privatpersonene er faktisk avhengig av vei. Det beste regjeringen har gjort for Valdres, er nå å stenge E16 frem til oktober slik at næringslivet vårt taper millioner. Det er typisk for samferdselspolitikken i Norge; at alt skjer i små etapper, mens det hadde vært mye mer samfunnsøkonomisk lønnsomt å bygge hele strekningen med en gang (eller å bygge tunnel med en gang nå, i stedet for først å rassikre, så bygge tunnel). Og det er mulig Helga mener løftene våre om en gigantsatsing på vei er urelatistiske, men jeg vil be den dama vente og se før hun uttaler seg..

Mest av alt sitter jeg egentlig og lurer på hva som er Donald Duck-politikk...er det å ha store planer og drømmer, for så å gå skikkelig på trynet? Jeg har lest mye Donald i mitt liv - men uten å forstå at han står for en spesiell politikk. Ja visst har han mye uflaks, ja visst har han store drømmer, ja visst sliter han med dårlig råd og kjedelig jobb og jamen sliter han ikke med en rik onkel som ikke vil vite av han også. Jeg syns faktisk Donald Duck fremstår som folk flest med en skikkelig markant identitet. Og det er slettes ikke negativt.

Kommentarer

  1. Donald Duck politikk er vell useriøs politikk, som er korttenkt og som lett slår tilbake på folket? Iallefall slik jeg forstår uttrykket, spesielt når det blir sett i sammenheng med FrPs politikk.

    SvarSlett
  2. Lett for Helga å skryte på seg veibevilgninger i form av bompenger. Ikke statens penger i det hele tatt. Hvem som helst kan jo bevilge andres penger...

    SvarSlett
  3. Det gikk da ganske klart fram av artikkelen hva som menes med Donald-Duck-politikk: Å helt kritikkløst legge på mer og mer og mer, bare for å overby andre, helt til tallene blir helt meningsløse "fantasillioner" uten noen form for bakkekontakt.

    Jeg har ingen forestilling om at FrP kommer til å oppfylle sine vei-løfter om de overtar styringen. Det vi vil se er lange tiriader om hvor slemme alle de andre er, og gjør det slik at FrP ikke blir i stand til å få alt som de vil. Bare en sånn liten trivialitet som å skaffe kvalifiserte FOLK til å gjøre alle disse jobbene: Ingen kan vel laste FrP for at det ikke er folk tilgjengelig!

    Jeg har heller ingen forestilling om at utkantene vil oppleve en skikkelig veisatsing. Det er IKKE der du ser bomveier! Å hevde at alt skal bli så mye bedre uten bommer, når det ikke har vært noen bommer der noensinne, det er bare et mislykket bløff-forsøk. Nei, legg fram en konkret liste over veiprosjketer i prioritert rekkefølge, så får vi se hvordan utkanten kommer ut. Hvilke prosjekter som får lide hvis det mangler 50 milliarder. Og hvis FrP kommer i posisjon får vi se hvor mye vi kan stole på prioriteringene - hvor raskt rekkefølgen blir omrokkert så snart valget er over.

    Noen ganger får jeg lyst til å stemme til høsten - og stemme FrP. Det er på tide at det partiet blir skikkelig avkledt. Men skal jeg hjelpe FrP fram til stupet, så skal de få ta hele ansvaret selv, være alene om regjeringsmakten. Ellers vil de bare sutre over at partnerne fra andre partier ikke er villig til å drive FrP-politikk, at det er de andres feil. Hvis FrP skal slippe til, må de ta alt ansvaret selv, uten noen andre å skylde på. Spørsmålet er hva som er best: At landet blir kjørt på rattata i fire år, og så er vi ferdig med det, eller å slite videre slik vi har gjort i mange år. Jeg kunne ha lyst til å bli ferdig med det nå...

    SvarSlett
  4. Bra skrevet Hanne.

    Ganske så rart at når slike forslag som dette kommer fra FRP, så er det useriøs "Donald Duck politikk", men når det har gått et par år, blir forslagene plagiert, og presentert på nytt som om dette er helt revolusjonerende forslag som kommer fra de "røde".
    Dermed blir det selvsagt tatt imot med åpne armer i media og blant sosialist tilhengerne...

    SvarSlett
  5. 3,65 mrd. er vel litt for lite alt for seint. 760 kr./pers. er jo ikke mye å skryte av.Men det må jo finnes en middelvei mellom 350mrd. og 3,65mrd.

    SvarSlett
  6. Snedig denne Helga. Er ikke hun Fiskeri- og Kystminister?
    Det er vel ikke mange fiskere(bortsett fra Kjell Inge Røkke) som er fornøyd med hennes jobb. Kystbefolkninga, i statsrådens egen landsdel, skal helst over på tryggd. Var det noen som snakket om nytenking i næringspolitikken i kyst-norge?
    Skomaker bli ved din lest!!!!
    Se pa dine egne prestasjoner(totalt manglende) og la Frp være i fred

    SvarSlett
  7. Jeg deler ditt syn på Helga Pedersen her. Det er ikke troverdig at en statsråd i en kaos-regjering går ut på denne måten. Det lukter valgkampstart lang vei. Det er knapt noen regjeringer i etterkrigstiden som har brutt flere løfter enn den rød-grønne har gjort de siste 4 årene. Det er knapt noen regjering som har hatt flere mislykkede statsråder. Det er knapt noen regjering som har vinglet mer enn denne. Men - som kjent; angrep er det best forsvar. Det ironiske er jo at Arbeiderpartiet har blitt så likt Fremskrittspartiet i retorikk at man snart ikke ser hvor AP slutter og Frp begynner...

    SvarSlett
  8. Alle vet at Helga Pedersen er ei gal kjerring som tross advarsler kjører på. Se på oppdrettsnæringen og samenes rett til notfiske som åpenbart er skadelig.

    SvarSlett
  9. AP og Helga Pedersen har gått ut på dato for LENGE SIDEN! De eier ikke troverdighet! Se på deres valgløfter.. Brutte alle som en! Soria moria MY ASS!!! Og nå fyrer hun løs på FrP?? LOL!!!! ARBEIDERPARTIPOLITIKERE EIER IKKE SKAM I LIVET!!!! Bondevikregjeringen fikk til mye bra på sin korte tid! Antageligvis mer enn ap har gjort på 40 år! Vi fortjener en bedre regjering!

    Stem FrP/høyre!!

    SvarSlett
  10. Unnskyld meg! Men Frp er et markedsliberalistisk parti. Er det virkelig noen som tror at distriktet har en reell sjanse i et åpent og fritt marked?? Er det virkelig noen som tror at steder som Båtsfjord, Svolvær eller Årdal kan konkurrere med Oslo i et slikt marked?? Er folk dumme?

    Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) og de rødgrønne satser mer enn noen gang på veiutbygging. Og de gjør det på en ansvarlig måte. Ja, jeg vil også bruke masse penger på ALT, men vi må innse at det rett og slett ikke er mulig. Håper Frp kan begynne å bli mer realistiske og si sin klare mening i et realistisk lys. Slutt med denne populismen hvor dere lover penger til alt og alle. Sier det som høres fint ut etter hvem dere snakker med.

    DET er grunnen til at jeg er skeptisk til Frp. Dere vikler for mye. Snur på flisa hver dag.

    SvarSlett
  11. Bra skrevet, nyansert.!

    Helga pedersen, bør holde seg til Fiskeripolitikk,sånn er det.
    Blir det fiske i Olje byen Svolvær?
    spør Helga om det?
    Hun, er vel kanskje Dolly,da ?
    (siden Donald nevnes av henne)
    stå på Hanne::)))):)

    SvarSlett
  12. Jeg liker ikke den måten arbeiderpartiet har valgkamp på. For det første så lager de masse byråkrati, slik at de klarer å binde til seg velgere og medlemmer av LO. I tillegg så vil bomselskapene bli så store at de får velgere der også. Det er mange som ikke vil miste jobben det! Tror jeg løste Arbeiderparti koden.

    Til dem som mener at FRP sin politikk er urealistisk, kom med et konstruktivt argument for det isteden for å videreformidle løgn og halvkveda viser fra andre partier!

    SvarSlett
  13. Til anonym kl 1740:
    Er du virkelig redd for at frp skal bruke mere penger på samferdsel?
    Her lukter det partibok lang vei, ikke "redsel" for at frp skulle ha overbydd....
    Historien viser, gang på gang- at politkk som er fremmet av frp, og fordømt av andre partier, ender opp som fanesak og veldig spiselig for andre partier- Ap inkludert!
    Og glem dette med at norge ikke ha råd! Når vi har råd til å spille bort 650 milliardr på børsen, da har vi råd til å investere i samferdsel- ja riktig, investere!
    Så til Hanne;
    Meget bra og nyansert skrevet, flink.

    SvarSlett
  14. Donald Duck politikk? Det er en form for politikk som blir uttalt som lovnader til folket fra de som har makten, planlagt på tegnebordet , løfter gitt ut til brukerene om igangsetting....... av veibygging - jernbane osv osv..
    Dette er helt klart en type politikk som har ført til at verden rikeste land har en av verdens dårligeste veistandarder - et jernbanenett fra 1980 - og konsekvensen er at alt er skakk-kjørt og er i en elendig forfattning.
    Donald Duck politikk er altså Arbeiderparti politikk og konsekvensene en ser" og har i dag" kommer etter en ansvarsløs og manglende handling fra et Arbeiderparti ved makten i de aller fleste år. Det er Donald Duck politikk.

    SvarSlett
  15. Stå på!!
    Eg er 100% lei av korrupsjons og kamelsluke kameratene som styrer nå, så eg stemmer frp ved neste valg!

    SvarSlett
  16. Jeg synes det blir veldig komisk når du i denne sammehengen sier at folk som kritiserer FrP for å rasere distriktene synes å ikke ha vært nord for Sinsen-krysset. Og du bør ikke bli lei av å høre andre si sannheten om FrP sin politikk. Noen MÅ få frem konsekvensene av FrP sin politikk. Partiet selv like å tåkelegge de reelle konsekvensene. Velgerne har selvsagt rett til å få vite hva konsekvensene blir av politikken deres. Når Siv Jensen sier i en tale 28.mars at FrP vil prioritere å bygge veier der det bor mest folk, er det selvsagt åpenbart at FrP-politikk vil bety svært store endringer for Distrikts-Norge.

    SvarSlett
  17. Hei, Hanne!

    Jeg er helt enig med Helga. FrP vil prioritere veibygging i sentrale strøk, men mener samtidig at det ikke vil få konsekvenser for distriktene?

    Den rødgrønne regjeringen legger fram et gigantisk samferdselsløft. I ellevte time kommer Frp med sitt forslag - som selvsagt er mye, mye større. Det er Donnald Duck. Når vi ser på Frp sin faktiske innsats på samferdselsområdet, blir det direkte lattervekkende.

    Hva fikk vi av Frp da de var krykkeparti for Bondevikregjeringen? Ingenting! Bare økte bøtesatser i trafikken og ny årsavgift for småbåter.

    Så Helga har helt rett!

    Håper virkelig at dere ikke vinner, men ønsker deg likevel lykke til med valget.

    SvarSlett
  18. Det er noe ironisk med måten FrP vinner terreng på. Dere klager på at andre kun snakker om dere, også snakker dere om de som snakker om dere. Det som er dårlig for distriktene med FrP er markedstenkningen: Alt vil bli stort og flott, og man vil tjene mye i byene. I distriktene vil ikke ting lønne seg, og alt vil bli lagt ned.

    Skal man eksempelvis satse på privatskoler, vil de beste bli i sentrale strøk. Folk vil derfor flytte fra distriktene for å gå på de beste skolene. Bor det ikke arbeidskraft i distriktene, vil ikke inntekten bevares, og det vil bli ennå mer fraflytting. Noe som vil resultere i at distriktene nærmest legges ned. Og du vil fortelle meg om den utrolig gode distriktspolitikken til FrP? Den må du lenger ut på landet med..

    SvarSlett
  19. Hadde distrikspolitikk vært min hovedprioritet når jeg skulle velge parti å stemme på, hadde jeg aldri stemt FrP ihvertfall. Så vidt jeg vet vil FrP at kommuner under et visst antall innbyggere skal legges ned. Dette betyr at kommunen jeg bor i er en av de som kommer til å bli lagt ned. Så ikke kom her og snakk om at FrP har så bra distriktspolitikk!

    SvarSlett
  20. Svar til anonym kl 1957:

    Et meget tynt argument å komme med fra et parti som bygger sin politikk på kapitalismen. Vi har enda ikke tapt noe på børsen, hvis du har et snev av økonomisk forståelse så forstår du at Staten ikke taper noe før de eventuelt selger. Dessuten tjener statens pensjonsford rikelig med kapital hver dag, og dette "tapet" er en dråpe i havet. Dessuten er det noe helt annet at kursen går ned på børsen, de pengene er allerede investert. Finanskrisen vil snu, og da vil vi få disse pengene tilbake.

    Noe annet er det å pøse på med kapital i den norske økonomi. Inflasjon er noe vi må unngå. Handlingsregelen er ansvarlig, og begrunnet ut fra økonomisk kunnskap. De rødgrønne handler i samsvar med denne for å unngå inflasjon. Det er ansvarlig. I disse tider kan vi bruker mer penger, og det gjør også de rødgrønne. Budsjettet til Nasjonal Transportplan er det største noensinne laget av en regjering. Ikke kom å si at de rødgrønne har budsjettert med for lite til samferdsel.

    Hvordan ville Fremskrittspartiet taklet finanskrisen? Neppe særlig bra med deres lit til at markedet styrer seg selv. Måten de rødgrønne takler finanskrisen her hjemme er blitt applaudert av andre land.

    Frp er for meg et vingleparti. Det skremmer meg.
    At Frp hevder at distriktet vil klare seg bedre i en Frp-regjering er for meg en stor gåte.

    SvarSlett
  21. Takk for gode forklaringer på hva Donald Duck-politikk er. :)

    Jeg respekterer selvfølgelig at folk aldri vil stemme FrP, og jeg respekterer at folk ikke liker partiet mitt. Om folk tror mer på staten og på det offentlige enn markedet, og derfor vil stemme et annet parti, så helt greit for meg. Da bør du trolig heller ikke stemme på FrP.

    Jeg vil likevel kommentere et par ting som jeg mener er feil i de innleggene som er kommet, og av de som mener at FrP i regjering betyr rasering av distriktene.

    1. FrP mener ikke at kommuner under et visst antall innbyggere skal legges ned (som Elisabeth mente). Vi vil oppmuntre til at kommuner skal finne sammen, men vi vil ikke tvangsnedlegge noen kommuner. Det vi imidlertid vil er at staten finansierer eldreomsorg og skole, slik at vi ikke ser en forskjellsbehandling i kvalitet mellom kommuner med god økonomi og kommuner med dårlig økonomi. Det mener jeg faktisk er god distriktspolitikk!

    2. Røde Røe: Ca 170 grendeskoler har blitt lagt ned under den rødgrønne regjeringen. Det kaller jeg dårlig distriktspolitikk. Skolene blir lagt ned som følge av dårlig kommuneøkonomi, og at kommunene føler seg presset opp i et hjørne (uten at det offentlige nødvendigvis sparer penger på det, fordi skyssutgifter blir dyttet over på andre forvaltningsnivåer). Der offentlige skoler blir lagt ned, så har man sett flere plasser at foreldre har gått sammen for å starte private skoler med rett til offentlig tilskudd. Dette har ført til at det har blitt beholdt skoler i distriktene, noe som er knallviktig for utviklingen. Jeg mener at foreldre og andre skal ha mulighet til å drive skoler, og uten at vi nødvendigvis setter krav om at skolen skal være religiøs.

    I tillegg er det et faktum at med vår finansieringsmodell, så ville ikke disse skolene blitt lagt ned i utgangspunktet siden staten hadde hatt finansieringsansvaret, og ikke kommunene.

    3. Veibygging i sentrale strøk. Ja; det er viktigst å bygge veier der det er mest folk. Det er det ingen tvil om. Men FrP er tross alt det partiet som har bevilget mest penger til vei både til by og bygd. Til E16 gjennom Valdres, en vei ingen andre stort sett har tatt seg bryet med å prioritere, prioriterer vi utbygging uten bompenger. Og det gjelder stort sett over hele landet. Vi prioriterer veier mellom by og land, og vi gjør det bedre enn de andre. Leser man vårt forslag til NTP, så vil man ikke være i tvil om det etterpå.

    Også kan man jo selvfølgelig legge til at det kanskje er håpløst å bygge broer ut til øyer der det bor 20 mennesker, for flere hundre millioner kroner. Det mener jeg faktisk er dårlig prioritering, og ofte bare en "hils hjem-strategi" fra sentrale politikere. Vi må se helhet i forhold til veiutbygging også, og ikke bare se veiene der vi kommer fra.

    Og nei, FrP har ikke penger til alt. Men vi har penger til det som er viktigst. Og for hver dag som går, så går det mer opp for meg at veier er noe av det som er viktigst for både folk flest og bedriftene våre.

    4. Og til slutt litt om rasering av distriktene. Jeg har store problemer med å se hva det er med vår politikk som fører til rasering av distriktene. Er det nedleggelse av fylkeskommunen? Er det at vi ikke vil gi så mye penger til regionale næringsfond (som uansett brukes til å støtte frisørsalonger og annen næringsvirksomhet med 10 000 kroner hver i året)? For når jeg snakker med næringsdrivende på bygda så etterspør de ikke mer byråkrati. De etterspør ikke flere fond. Det de etterspør er selvråderett over egne ressurser. De etterspør mindre skatter og avgifter. De etterspør bedre veier. De etterspør mindre skjemaer å fylle ut. Å jobbe for dette, er god distriktspolitikk. Ikke å sende noen småpenger som trøstegave fra Oslo inn til distriktene hver gang urbane miljøvernere bestemmer seg for å verne arealer eller på annen måte ta fra distriktene selvråderetten deres.

    SvarSlett
  22. e ska værtfall stæmm frp. i minnj komune har ap jort så mange kukstøkkæ som går ut over alle sammen spesielt de eldre. de bygde om gammel heimen førr ein mange mellionæ å no har vi førr de pængan fått eit rom minnjer. å ingen kanj kom å sei at ap e tell å stol på. om frp klar ein brøkdel a løftan så står vi beire stilt.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Min onde bebi og meg

Etter å ha lese diverse babynettstader og mammanettstader dagleg dei siste månadene, har eg lært veldig mykje om kva andre mødre har som utfordringar.

Eg har slik skjønt at eit vanleg spørsmål nybakte mødre får, er dette: "Er han snill då?". Eg har også lese meg til at dette er eit spørsmål som provoserer mange, sidan det faktisk er vanskeleg å definere om ein bitteliten bebi er snill eller slem.

Difor burde eg vore førebudd då eg sjølv fekk dette spørsmålet. Det var eg imidlertid ikkje. Spørsmålet kom overraskande, og eg burde ha lagd meg nokre artige svar eg kunne brukt og som kunne stoppa kjeften på grand-tantene (det er alltid tanter!) slik at dei spurte litt lurare neste gong dei lurer på noko om bebien.

Det klarte eg ikkje, og eg endte (som vanleg) opp med å svare noko dust. 
Grand-tante: Er han snill då?
Hanne: "Det er vel litt vanskeleg å definere om ein bebi er snill eller slem allereie no"
Grand-tante: Eg meiner, skrik han mykje?
Hanne: Han skrik når han er sv…

No har det rabla - livet i permisjon, del 7

"Eg trur det er på tide at du får litt meir fødekjensle, og litt mindre feriekjensle" sa Trond til meg då han kom att frå jobb i går. Eg satt i stolen. På akkurat same plass eg satt då han reiste.

Altså. Slik seier du berre ikkje. Eg vart djupt fortvila og kasta ein serviett på han. "Trur du eg tykkjer det er så jævla moro å vere gravid?" skreik eg, med augo som Cruella de Vil. "Litt humor må du vel tåle", meinte Trond. 
Eg må berre seie at eg er svært lite mottakeleg for humor, gode råd, andre sine fødehistorier og alt mogleg anna av bullshit ala: "Det er heilt vanleg å gå over tida" eller "Eva gjekk ti dagar over. Ungen hennar vart seks kilo". Faktisk er det i ferd med å rable fullstendig for meg, så folk bør vere svært forsiktige i nærleiken av meg.

Fem dagar sidan termin. Eg trudde eg klarte meg bra. I går forstod eg at eg absolutt ikkje klarer meg bra.

I går kveld skulle eg fortelje Trond ei morosam historie om då eg hadde lagd me…

Mammaen din er så glad i deg!

Plutseleg er eg blitt eitt av desse irriterande menneska som omtaler meg sjølv i tredjeperson. Det skjer sjølvsagt berre i samtale med vesle bebien min, men sidan det stort sett er berre han eg pratar med om dagen, skjer dette heller ofte.

- Mammaen din skal berre ein liten tur på do, skjønner du
Slik startar dagen når eg må forlate Sigmund åleine i senga vaken og nesten på gråten om morgonen. Eg må fortelje han at eg snart kjem tilbake for å hente han, men at blæra til mammaen hans ikkje er som før og at eg difor må på do.
- Du skjønner, Sigmund, at mammaen din er ikkje så flink til å gjere knipeøvingar

Vi går inn til stellebordet, og der fortsett det: "No skal mammaen din berre finne fram ei bleie, skjønner du. Mammaen din er så glad i deg. Du er sååååå søt".

I løpet av ein dag har eg tatt meg sjølv i å si dette:
- Mammaen din er så glad i deg (dette seier eg ofte)
- Mammaen din elskar deg
- Mammaen din må berre ta på deg lue, skjønner du - fordi det står i Mammabøkene at små bebi…