Gå til hovedinnhold

Fylkesmannen overkjører lokalpolitikerne!

Nok en sak der Fylkesmannen i Oppland på idiotisk vis har omgjort et vedtak fattet av lokalpolitikerne. Her er det snakk om en sak i min nabokommune Etnedal, der det er søkt om å etablere asylmottak på den gamle Os Gjestegård. Et enstemmig planutvalg i Etnedal kommune sa nei to ganger, og nå har altså Fylkesmannen behandlet saken endelig, og omgjør hele vedtaket. Og dette må vel kalles demokrati i praksis. Innbyggerne er mot etablering av asylmottak. Hyttenaboer er mot. OG altså kommunepolitikerne er mot. Likevel går Fylkesmannen inn for å overstyre politikerne.

Man kan snart lure på hva man trenger lokalpolitikere til og om vi virkelig har demokrati i Norge. Jeg mener kommunen burde ha vetorett i slike saker. Av alle institusjoner i hele Norge, så må vel Fylkesmannen være den som irriterer meg mest. Hadde det vært opp til meg, så hadde vi fjerna hele greia. Inntil videre, så håper jeg vi kan få gjort noe med innsigelsesretten til Fylkesmannen, og deres mulighet til å overstyre lokalpolitikerne.

Les mer om saken i Oppland Arbeiderblad.

Kommentarer

  1. Os Gjestegård ligger på tonsåsen ganske så ensomt til,med hytter omkring og bussforbindelse til Fagernes 2 ganger daglig,og dit skal de ha asylsøker-ungdom, halleluja for noen kronidiot fylkesmannen er.Hvis jeg skulle få oppfyllt ett ønske da ville jeg ønske at Fylkesadministrasjonen blir helt avskaffet det er bare ett enormt pengesluk og de gagner ikke det norske folk.

    SvarSlett
  2. Det er ikke lett å få etablert asylmottak i Norge. Hvorfor det er slik kan man selvsagt spørre seg. Jeg har noen tanker om hvorfor jeg tror det er så vanskelig. For å si det rett ut, mange nordmenn trenger å jobbe med holdningene sine til mennesker som kommer fra land utenfor det vi kaller den vestlige verden. Vi er utrolig skeptiske til disse menneskene. Vi kan da ikke plassere "disse menneskene" i nærheten av en skole eller barnehage!....synes å være tankegangen ofte. Eller vi kan da ikke plassere "dette" midt i et trivelig boområde? De er jo så kriminelle disse menneskene. De dreper og voldtar.

    Hvordan begrunner lokalpolitikerne avslaget sitt da? Eller hyttenaboene? Hvorfor mener de ikke at det er plass for et asylmottak? Hyttenaboene bekymrer seg vel neppe for at det ikke følger nok penger med?

    Det er ikke lett dette med plassering av asylmottak i rike Norge. Hvordan skal vi løse dette?

    Norge har tatt på seg internasjonale forpliktelser til å ta i mot mennesker som trenger hjelp. Hvordan skal vi greie å ta i mot de vi er forpliktet til å ta i mot når de aller fleste kommuner sier nei?

    Når lokalpolitikere ikke forstå hvilket ansvar de har så må kanskje mer sentrale myndigheter gripe inn? Dette er faktisk mennesker som trenger hjelp og som Norge er forpliktet til å hjelpe!

    Til Anonym: Har du et forslag til alternavit plassering av asylmottaket? Det å sitte på sidelinjen å bare kritisre..si nei nei nei..blir for enkelt.

    SvarSlett
  3. Mange spørsmål her, og jeg vet ikke om jeg klarer å svare på alle (mest fordi jeg ikke føler jeg strekker til). For det første, så vil jeg også få si at det er mange i Norge som sikkert burde jobbe med holdningene sine. Enten det er snakk om fordommer mot innvandrere, homofile, overvektige, FrPere, lavut utdannede etc. Poenget er at det sikkert er veldig mange som kan ha godt av å møte et menneske uten forutinntatte oppfatninger.

    Nå tror jeg likevel ikke dette er hovedproblemet i denne saken. Min hovedinnvending er at det er politikerne enstemmig har gått i mot dispensasjon fra reguleringsbestemmelsene, og jeg stoler på de folkevalgte (må bare ha sagt at FrP ikke en gang er representert i denne kommunen). Jeg mener tomten er lite egnet til et asylmottak både på grunn av lokalitetene og lokaliseringen.

    I tillegg mener jeg at vi også burde ta i mot færre asylsøkere i Norge, og at saksbehandlingstiden må bli kortere. Dette kan redusere behovet for asylmottak en del. I tillegg kan vi, som FrP har foreslått tidligere, etablere lukkede mottak.

    Og Valdres har en viss historie i forhold til drap i tilknytning til enkelte asylmottak, så om folk i et lite miljø der alle kjenner alle, frykter dette noe, så skal heller ikke jeg være den første til å dømme dem...

    SvarSlett
  4. Først og fremst synes jeg du skal prøve å sette deg litt inn i saker, og ikke bare se ting fra en side. Du har skrevet hvor feil det er å ville etablere et asylmottak, mot innbyggerenes vilje, men ikke HVORFOR de fortsatt velger å gjøre det. Jeg har lest flere av dine innlegg, og jeg mener at du mangler evnen til å se ting fra flere sider. Dette er veldig viktig hos en politiker, selv om mange dessverre ikke bryr seg mye om det.

    Men litt tilbake til saken. Hvor mange tror du, hvis de har fullstendig valgfrihet, vil si ja til å innføre en gjeng mennesker som kommer fra en helt annen kultur, mange brakt inn i krisestunder, hvor de er forvirrede, og ikke har hatt mulighet til å sette seg inn i dette landets kultur. Selv om det er flaut å si det, så er innvandrerene på toppen av listen av kriminelle, og det er veldig få som har lyst til å bringe disse inn i deres fredlige strøk.
    Men hva er da løsningen? Skal vi bygge noen titalls massive mottak oppi Finnmark, hvor de ikke "forstyrrer" noen? Eller skal vi bare sende dem til byene, der de kriminelle allerede har fotfeste?

    Jeg er absolutt for lokalpolitikk, og at kommunene får bestemme deres eget beste, men ikke alltid KAN man få det som man vil. Noen ofre må bli gjort, og noen må ta "støyten".

    SvarSlett
  5. Tja..mulig du mener jeg er unyansert, men jeg syns det blir vanskelig hvis jeg som politiker skal begynne å argumentere mot meg selv. Det er hva vi har andre partier til..

    Det er nå tross alt slik at vi som politikere ikke kan opptre som akademikere, og i så fall ville det blitt veldig kjedelig om en person skulle fremstilt både sitt eget syn og argumenter mot dette synet.

    Og hvorfor Fylkesmannen vil etablere asylmottak er jo ganske enkelt å forklare (og det trodde jeg med all respekt folk skjønte); Norge tar i mot så mange asylsøkere og har så lang saksbehandlingstid at overordnde hensyn og regjeringens politikk, fører til at man må overkjøre lokalpolitikere i slike saker. Og akkurat en slik praksis er jeg i mot!

    Og her er det vel AP, SP og SVs sine representanter som ikke klarer å ta konsekvensene av sin egen regjerings politikk...

    SvarSlett
  6. Tror du ikke at det du skriver virker mer overbevisende, og fremstiller deg og din sak bedre, om du legger frem begge sider av saken, men forklarer og argumenterer for hvorfor den siden du har valgt er den beste? Det viser at du forstår deg på saken, og det viser eventuelle velgere at de har en klok og reflektert person til å ta beslutninger for dem. Jeg ville iallefall vært bekymret for å ha en person i regjeringen som ikke gjør en innsats for å vise at vedkommende forstår seg på det han/hun gjør og mener.

    Jeg er absolutt enig i at innvandringspolitikken må gjøres noe med, men tror ikke at den måten som ble valgt i denne saken - å nekte bygging av mottak - er måten å starte prosessen på. Beslutninger må heller først tas, som reduserer behovet for asylmottak, før man begynner å redusere antall mottak.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Min onde bebi og meg

Etter å ha lese diverse babynettstader og mammanettstader dagleg dei siste månadene, har eg lært veldig mykje om kva andre mødre har som utfordringar.

Eg har slik skjønt at eit vanleg spørsmål nybakte mødre får, er dette: "Er han snill då?". Eg har også lese meg til at dette er eit spørsmål som provoserer mange, sidan det faktisk er vanskeleg å definere om ein bitteliten bebi er snill eller slem.

Difor burde eg vore førebudd då eg sjølv fekk dette spørsmålet. Det var eg imidlertid ikkje. Spørsmålet kom overraskande, og eg burde ha lagd meg nokre artige svar eg kunne brukt og som kunne stoppa kjeften på grand-tantene (det er alltid tanter!) slik at dei spurte litt lurare neste gong dei lurer på noko om bebien.

Det klarte eg ikkje, og eg endte (som vanleg) opp med å svare noko dust. 
Grand-tante: Er han snill då?
Hanne: "Det er vel litt vanskeleg å definere om ein bebi er snill eller slem allereie no"
Grand-tante: Eg meiner, skrik han mykje?
Hanne: Han skrik når han er sv…

No har det rabla - livet i permisjon, del 7

"Eg trur det er på tide at du får litt meir fødekjensle, og litt mindre feriekjensle" sa Trond til meg då han kom att frå jobb i går. Eg satt i stolen. På akkurat same plass eg satt då han reiste.

Altså. Slik seier du berre ikkje. Eg vart djupt fortvila og kasta ein serviett på han. "Trur du eg tykkjer det er så jævla moro å vere gravid?" skreik eg, med augo som Cruella de Vil. "Litt humor må du vel tåle", meinte Trond. 
Eg må berre seie at eg er svært lite mottakeleg for humor, gode råd, andre sine fødehistorier og alt mogleg anna av bullshit ala: "Det er heilt vanleg å gå over tida" eller "Eva gjekk ti dagar over. Ungen hennar vart seks kilo". Faktisk er det i ferd med å rable fullstendig for meg, så folk bør vere svært forsiktige i nærleiken av meg.

Fem dagar sidan termin. Eg trudde eg klarte meg bra. I går forstod eg at eg absolutt ikkje klarer meg bra.

I går kveld skulle eg fortelje Trond ei morosam historie om då eg hadde lagd me…

Mammaen din er så glad i deg!

Plutseleg er eg blitt eitt av desse irriterande menneska som omtaler meg sjølv i tredjeperson. Det skjer sjølvsagt berre i samtale med vesle bebien min, men sidan det stort sett er berre han eg pratar med om dagen, skjer dette heller ofte.

- Mammaen din skal berre ein liten tur på do, skjønner du
Slik startar dagen når eg må forlate Sigmund åleine i senga vaken og nesten på gråten om morgonen. Eg må fortelje han at eg snart kjem tilbake for å hente han, men at blæra til mammaen hans ikkje er som før og at eg difor må på do.
- Du skjønner, Sigmund, at mammaen din er ikkje så flink til å gjere knipeøvingar

Vi går inn til stellebordet, og der fortsett det: "No skal mammaen din berre finne fram ei bleie, skjønner du. Mammaen din er så glad i deg. Du er sååååå søt".

I løpet av ein dag har eg tatt meg sjølv i å si dette:
- Mammaen din er så glad i deg (dette seier eg ofte)
- Mammaen din elskar deg
- Mammaen din må berre ta på deg lue, skjønner du - fordi det står i Mammabøkene at små bebi…