Gå til hovedinnhold

Ikkje gidd a, Liv Signe!

Flåsete utsagn som selvmordsutspillet til Liv Signe Navarsete, er typisk for både henne og flere av de i hennes parti. Og nå klarer hun tydeligvis å bli dødelig fornærma over at FrPs generalsekretær Geir Mo, mener utspillet hennes er lavmål og at det er på linje med å kalle henne morder på grunn av veistandarden.

I Valdres bruker vi bare å møte slike liksom-fornærmede forsøk på å få sympati når du selv har gjort noe teit, med "Ikkje gidd, a", og jeg får nesten litt lyst til å gjøre det samme her.

Jeg lurer egentlig mest på hva det er med FrPs politikk som gjør at folk vil ta selvmord av politikken var. Jeg er så lei av typisk etablerte sannheter om FrPs politikk fra senterpartister ala: "FrP vil rasere distriktsnorge" eller "FrP vil legge ned norsk landbruk". De skal gjerne få mene dette, men jeg er en smule lei av at de aldri blir stilt til veggs i forhold til å begrunne akkurat hva det er med vår politikk de mener vil rasere distriktsnorge (jeg regner kanskje med at Liv Signe mener med selvmord at verden vil gå under med FrP-politikk, og da spesielt distriktene, men tilgi meg om jeg tolker henne feil).

Det jeg alltid lurer på når jeg hører slikt, er hva de tror kommer til å skje når FrP kommer i regjering. Tror dei Siv Jensen sjølv skal gå rundt omkring i Norge for å tenne på alle gårder? Tror de vi skal bygge veger gjennom alle naturperlene? Trur de vi skal skattlegge alle bedrifter i distriktsnorge mer enn i byene? Eller tror de kanskje vi skal innføre fraflyttingstilskudd for å øke fraflyttingen..

Jeg vil be disse menneskene ta et blikk ut i verden for å se hva som skjer i Distriks-Norge, og hva som har skjedd de siste årene? 160 grendeskoler er blitt nedlagt under den rødgrønne regjeringa. Folk flytter frå distriktsnorge i rekordfart. Det er stort kvinneunderskudd på bygda. Tre av fire gårdsbruk er blitt lagt ned dei siste 50 årene, og over tusen gårdsbruk blir lagt ned i året. For å nevne noen eksempler.

Å rasere Distriktsnorge mer enn hva Senterpartiet har gjort, tror jeg faktisk ikke vi klarer. Ikke om vi så prøver så masse vi kan og bruker all vår energi på det en gang.

Og nå har jammen ikke Arbeiderpartiet også kastet seg inn i denne debatten som begynner å bli en smule parodisk.

Kommentarer

  1. Kanskje Navarsete sikter til at store deler av de som vurderer å stemme Frp i valget tilhører grupper som vil få det vanskeligere med Frp bak rattet?

    Om du ikke ser at Geir Mo kom med en usmakelig kommentar så er det i alle fall mange velgere der ute som gjør det.

    SvarSlett
  2. Litt flåsete skrevet dette her med Siv Jensen tenner på gårder...faktisk var det tragisk komisk at en som sikter mot politisk karriere, kan bli fristet og lar seg friste til slikt.Bruker mye tid på flåseri, og lite på konkrete saker,som kan reflektere dybden i en poltikk som en gjerne vil utdøve.

    SvarSlett
  3. For det første, jeg vet ikke hva Navarsete mente med sitt utspill, men det er neppe bokstavelig talt selvmord hun snakker om... men at mange av de som stemmer Frp (ofte lavtlønte) vil tape på denne politikken!

    For det andre... det er vesensforskjell på å angripe et helt parti slik Navarsete gjorde, og det å angripe en enkeltperson for å være en "morder". Det siste er faktisk mye mer lavmål enn det første, uavhengig av hva Navarsete faktisk mente.

    SvarSlett
  4. Næmmen....her er de vante sosialist-spammerne.....som bagatelliserer Liv Signes uttalelse på en pressekonferanse, men fordømmer Geirs tilsvar på Twitter. Jada jada...minner mye om M. Kolberg som kalte Ola Mæle for vulgær og skulle flå han og ble teatralsk såret da Siv kalte han Mugabe.
    Hanne jeg går visst med sevlmordstanker fordi jeg planlegger å stemme på dere.
    Godt valg!

    SvarSlett
  5. Hannes kommentar sier vel det meste om freppernes intellektuelle nivå. Hun har tydeligvis ikke forstått det døyt av hva Liv Signe prøver å formidle i sin kommentar.

    SvarSlett
  6. Anonym 03:13
    «Intellektuelle nivå»....mener du at FRPs velgere har en lavere intelligens?
    - Så egentlige det Liv Signe prøvde å formidle i sin kommentar var: Gå heng dere, idioter!

    SvarSlett
  7. "For det andre... det er vesensforskjell på å angripe et helt parti slik Navarsete gjorde, og det å angripe en enkeltperson for å være en "morder". Det siste er faktisk mye mer lavmål enn det første, uavhengig av hva Navarsete faktisk mente."

    Ingen har blitt anklaget for å være morder. Dette vet du godt, da Mo veldig tydelig forklarte at det var hvis han skulle synke til hennes nivå at han ville kalt henne morder.

    Men han gjorde det altså ikke.

    Og det vet du godt, derfor er du like uærlig som Breen. Uærlighet er en dyd på venstresiden, tydeligvis.

    SvarSlett
  8. "Hannes kommentar sier vel det meste om freppernes intellektuelle nivå. Hun har tydeligvis ikke forstått det døyt av hva Liv Signe prøver å formidle i sin kommentar."

    Så du klarer ikke å forklare helt konkret hva som ville vært "som selvmord" med Frps politikk?

    Tenkte jeg det ikke.

    Dagens regjering og dens tilhengere er 100% vakuum og 0% substans.

    "Freppere" skjønner godt hva Navarsete prøvde å formidle: Hun drev med den vanlige løgnaktige og usaklige skittkastingen og FUD-spredningen mot Frp.

    SvarSlett
  9. Synes uansett hva som har skjedd ikke det er greit at noen kalles for morder.

    SvarSlett
  10. Så er vi over på aggressiv drittkasting i kommentarene også. Legg merke til hvilken side som er den aggresive og usaklige her.

    Hva om man i stedet prøver å diskutere saklig? Og det gjelder selvsagt begge sider.

    SvarSlett
  11. Det er tydeligvis noen som mener jeg ikke har forstått hva Liv Signe sa, men hun uttrykte ganske tydelig at det var et selvmordsprosjekt for de i distriktene å stemme FrP; altså et nytt angrep på vår distriktspolitikk. Det som er hovedpoenget mitt er at jeg mener Senterpartiet (og andre som kommer med denne påstanden), slipper veldig lett unna i forhold til å begrunne HVORFOR de mener dette. Det er blitt en etablert sannhet de slipper unna å begrunne (ala "FrP er rasister" og "FrP er egoister"). Og de slipper også unna i forhold til å forklare hva det er med deres politikk som gjør at kvinnene rømmer bygda, at gårdene legges ned, at grendeskolene blir lagt ned, at bønder slutter med sau på grunn av rovdyrproblematikk og ikke minst at store områder blir vernet mot grunneiernes vilje. Det er slikt jeg kunne tenke meg svar på!

    SvarSlett
  12. Noen grunner til hvorfor jeg ikke stemmer FRP;

    - FRPs har frikoblet sin egen frihetsforståesle fra konsekvensen av den friheten de vil uttøve.
    - FRPs miljøpolitikk er gammeldags og utdatert
    - FRPs skille mellom finkulur og folkekultur er en fiksjon
    - FRP kommer med forenklede svar på kompliserte spørsmål
    - FRP har en aggresiv retorikk
    - FRP ser ikke ut til å ikke ha forstått at effektivisering og rasjonalisering fører til et større teknokrati. FRP er med andre ord enten for noe (effektivisering) som fører til det de er mot (teknokrati, byråkrati),
    eller så er FRP mot et teknokrati og byråkrati som skal regulere teknologi.

    SvarSlett
  13. @Betty

    "Synes uansett hva som har skjedd ikke det er greit at noen kalles for morder."

    INGEN HAR BLITT KALT EN MORDER.

    Han sa at HVIS HAN SKULLE SYNKE NED TIL SAMME NIVÅ MÅTTE HAN KALT HENNE DET.

    SvarSlett
  14. "Noen grunner til hvorfor jeg ikke stemmer FRP"

    Grunn 1: Du mangler kunnskap om partiet og dets politikk, og er lettlurt og naiv og faller for FUD og løgner som det Navarsete kom med.

    SvarSlett
  15. FRP politikk og alle andre liberalister kan defineres ut i fra hvordan dere forstår begrepet frihet. Det interessante er hva denne frihetsforståelsen fører til. Ta for eksempel FRP sin holdning i arealpolitikken: ENHVER HAR RETT TIL Å BYGGE SLIK HAN/HUN VIL PÅ SIN EGEN EIENDOM. I FRP bastionen Os utenfor Bergen kan en se hvilke virkning denne JA HOLDNINGEN i arealpolitikken får i praksis. Full nedbygging av strandsonen og fritt frem for ødeleggese av høyverdig matjord og fine kulturlandskap. En slik frihetsforståelse er det gladeste vanvidd og er fullstendig ødeleggende for felleskapets verdier og natur og kulturkulturlandskap. Den mest korttenktes rett med andre ord.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Min onde bebi og meg

Etter å ha lese diverse babynettstader og mammanettstader dagleg dei siste månadene, har eg lært veldig mykje om kva andre mødre har som utfordringar.

Eg har slik skjønt at eit vanleg spørsmål nybakte mødre får, er dette: "Er han snill då?". Eg har også lese meg til at dette er eit spørsmål som provoserer mange, sidan det faktisk er vanskeleg å definere om ein bitteliten bebi er snill eller slem.

Difor burde eg vore førebudd då eg sjølv fekk dette spørsmålet. Det var eg imidlertid ikkje. Spørsmålet kom overraskande, og eg burde ha lagd meg nokre artige svar eg kunne brukt og som kunne stoppa kjeften på grand-tantene (det er alltid tanter!) slik at dei spurte litt lurare neste gong dei lurer på noko om bebien.

Det klarte eg ikkje, og eg endte (som vanleg) opp med å svare noko dust. 
Grand-tante: Er han snill då?
Hanne: "Det er vel litt vanskeleg å definere om ein bebi er snill eller slem allereie no"
Grand-tante: Eg meiner, skrik han mykje?
Hanne: Han skrik når han er sv…

No har det rabla - livet i permisjon, del 7

"Eg trur det er på tide at du får litt meir fødekjensle, og litt mindre feriekjensle" sa Trond til meg då han kom att frå jobb i går. Eg satt i stolen. På akkurat same plass eg satt då han reiste.

Altså. Slik seier du berre ikkje. Eg vart djupt fortvila og kasta ein serviett på han. "Trur du eg tykkjer det er så jævla moro å vere gravid?" skreik eg, med augo som Cruella de Vil. "Litt humor må du vel tåle", meinte Trond. 
Eg må berre seie at eg er svært lite mottakeleg for humor, gode råd, andre sine fødehistorier og alt mogleg anna av bullshit ala: "Det er heilt vanleg å gå over tida" eller "Eva gjekk ti dagar over. Ungen hennar vart seks kilo". Faktisk er det i ferd med å rable fullstendig for meg, så folk bør vere svært forsiktige i nærleiken av meg.

Fem dagar sidan termin. Eg trudde eg klarte meg bra. I går forstod eg at eg absolutt ikkje klarer meg bra.

I går kveld skulle eg fortelje Trond ei morosam historie om då eg hadde lagd me…

Mammakroppen og meg

Det er ganske menneskeleg å ha lyst på det ein ikkje kan få. Til dømes cava i graviditet eller ein skikkeleg fest når bebien er ein månad gamal og du er lenka til han. Eller kanskje sydentur når kjærasten nektar plent å bli med. Og i mitt tilfelle akkurat no; ein joggetur.

Altså; eg har aldri likt spesielt godt å jogge. Men eg gjorde det ein periode i livet mitt fordi eg oppdaga eg fekk overskot av det og fordi det gjorde godt for kroppen min.

Meg for tre år og 10 kilo sidan. Dette var sommaren eg traff Trond og han forelska seg i meg. Eg skal tilbake dit. Innan eitt år. 

Etter fødsel får ein ikkje lov til å jogge (ikkje anbefalt før etter tre månader). Altså får eg automatisk lyst til å jogge. No har eg allereie begynt å dagdrømme om deltaking i sentrumsløp og fjellmaraton til neste år. Og eg skal springe fort! Raskare enn eg nokon gong har gjort. Sjølvsagt! (og jada; eg drømmer også om kor godt det skal bli med cava etter løpet)

Men det er berre å innrømme det; eg er ein pudding. Ein…