Gå til hovedinnhold

Sjelden jeg er mer stolt av kommunen min

Det er utrolig at det har gått så mange år med Sogneprest Helge Hartberg før han fikk rikspolitisk medieoppmerksomhet. Vi som bor i kommunen har vært klar over seansen som skjedde i Reinli en god stund, men nå kan også VG nett rapportere om gudstjenesten der vår sogneprest skylder hiv og aids på de homofile. Denne mannen er trolig grunnen til at jeg aldri ble døpt (nå er jeg riktignok visstnok registrert i medlemsregisteret til Den Norske Kirke, som veldig mange andre), siden han kom med den noe ufine uttalelsen til min mor og far da de giftet seg i januar for mange herrens år siden(hvem gifter seg midt på vinteren liksom??): "Barnet er ingen synd, men det dere har gjort". Jeg tror Pappa da bestemte seg for at barna hans ikke skulle bli døpt (han godkjente det forsåvidt, men sa at han ville nekte å være med i dåpen). Vår sogneprest er også kjent for å ha motforestillinger mot å vie par med barn, døpe barn utenfor ekteskap, kvinnelige prester, homofile, og listen fortsetter sikkert. Han rømte visstnok kommunen da Rosemarie Køhn kom på besøk en gang.. Det er mulig noe av dette er overdrevet fra folk som har fortalt meg det, og jeg har aldri opplevd noe negativt selv, så jeg vil beklage om enkelte ting er tatt ut av sin sammenheng og Helge Hartberg føler at han ikke blir behandlet på en rettferdig måte.

Jeg respekterer hans meninger. Jeg er for ytringsfrihet. Jeg syns det er helt galt å mene at homofili er en synd og at homofile kan for hiv og aids, men jeg kan ikke annet enn å respektere folk som har de meningene. Vi vinner bare over sånne holdninger med åpen meningsutveksling. Jeg syns også gjerne kirken må være så konservativ den bare vil, og få holde på akkurat som den vil, men det kreves fullstendig fristilling. Skillet mellom stat og kirke er lenge etterlengtet. Og det kan ikke komme fort nok. Men så lenge vi har en statskirke, så bør prester som vår sogneprest holde seg for god til slike uttalelser siden kirken bør være en åpen folkekirke. I hvert fall hvis man ønsker flere kirkegjengere (vel..kanskje dette vil bidra til at flere kommer til gudstjenestene våre langveisfra??).

Og ja, nå tror jeg virkelig jeg skal bruke min stemmerett (som jeg ufortjent er blitt tildelt) til å stemme i kirkevalget. Jeg er jo tross alt kristen (men trolig ikke like konservativ kristen som mange andre), så kanskje jeg skal gå til kirken for å få meg døpt slik at jeg ikke lenger føler meg som en juksemedlem av den norske kirke (registrert i registeret, men trolig ikke i de lokale kirkebøkene).

Kommentarer

  1. Du er åpenbart ikke objektiv i denne saken..man kan selvsagt diskutere HVORDAN han gir uttrykk for sine meninger, men saken er at denne presten etter alt og dømme representerer flere frp velgere med sitt syn på homofili enn det du gjør:-)
    At du i tilegg bruker uttrykk som "sykt" flere ganger, blir bare useriøst. Ettersom du går med en politikerdrøm i magen, bør du kjenne grasrota og det er bare ikke sånn at 90% av de kristne her i landet bifaller det de "homoliberale" i kirkenorge står for.

    SvarSlett
  2. Siden du er en politiker og det derfor blir vanskelig å uttale seg direkte, så la meg gjøre det. Sogneprest Helge Hartberg framstår som en idiot som liker å utnytte sin maktposisjon til å tråkke på andre mennesker.

    At han gjør det på et religiøst grunnlag for så være, det endrer absolutt ingenting for meg.

    At vi må respektere hans rett til ytring betyr ikke at vi må respektere han, hans meninger eller hvordan han bruker sin posisjon.

    SvarSlett
  3. Det er da underlig hvis ikke denne sognepresten får en refs av sin overordnede for slike uttalelser, som jeg formoder er korrekt gjengitt.
    Sissel K

    SvarSlett
  4. Det er jo litt framgang i verden - det er godt å se at en prest som uttrykker slike ekstreme meninger faktisk får refs fra sine overordnede. Han blander jo dessuten inn helt feilaktige ideer om hvordan HIV oppsto.

    Han er helt på grensen til å ta HIV til inntekt for sitt syn om at Gud ikke liker homoseksualitet. Det er en skummel tankegang som lett rammer andre svake grupper også - er kreft Guds straff for overdreven røyking?

    SvarSlett
  5. Det er vel på tide att noen stopper Herr Hartberg!

    Folk har over lengre tid følt seg tråkket på tæerne av denne mannen. Som Hanne Blåfjelldal skriver om foreldrenes møte med Hartberg så en nok dette ikke første foreldreparet som opplever dette. Selv har jeg opplevd Herr Hartberg i sorgprossessen etter min far. Vi satt i mange timer på hans kontor for å fortelle om hans liv før begravelsen. Det eneste som kom ut av denne tiden under selve begravlesen var at vi barna ikke ble nevnt siden våres
    var skilt! Aldri i verden om denne mannen skal få begrave ho mor når den tiden kommer!!!

    Er vel på tide att Sør-Aurdal bytter sogneprest!!

    SvarSlett
  6. Nå har jeg ikke lyst å forsvare han presten på noe måte.

    JEG mener at han er helt feil og at AIDS og HIV ble laget i et labratorium finansiert av hvite zionister som ønsker å holde befolkningen i afrika nede.
    Slik at det blir lettere å bruke dem til slave arbeid i åkerne og gruvene i afrika der alt av avlinger og mineraler går til oss i vesten/europa.

    Jeg menner også at det blir helt feil av kristne å utale seg imot ham og likevel kalle seg kristne.

    I følge den hellige teksten dems så tok guden dems og ødelagte 2 hele byer bare fordi innbyggerne ar homofile og lesbiske.
    Tok til å med å gjorde om ei kvinne til en saltstenge bare fordi hun angret over å måtte dra fra byene og "snudde seg og så tilbake med anger".

    så tok han også å fordømte den ene sønnen til Noah bare fordi han "tok Noah bak mens han var drita".

    Det er ganske tydelig at guden til de kristne hater homofile.(Alikavel så "elsker han alle folkeslag på denne kloden" og "alle er like i hans øyne".... typisk kristen motsigelsse og hykleri.)

    Anyways har ikke noe imot at folk er homofil eller lesbisk... så lenge dere ikke prøver dere på meg i fylla ;)
    Skulle bare si her at det blir ganske hyklerisk av kristne som tillater homofile prester f.eks og snakker i mot han presten her.
    I følge hans religion så gjør han jo ingenting som hans gud ikke ville ha gjort.

    Blog eier skriver: "Kjent for å ha vrangforestillinger mot å vie par med barn, døpe barn utenfor ekteskap, kvinnlige prester, homofile, og listen fortsetter sikkert."

    Nå menner JEG at alle disse punktene er helt OK men hvis han er imot dem så gjør han ingenting feil i følge hans egen religion.
    Alle disse punktene.. bortsett fra kvinnlige prester(husker ikke hva det står om det) er ulovelig i følge biblen.
    Jeg bare kjønner meg ikke på kristne som går imot det som står i den hellige teksten dems.

    Hva er vitsen med å være medlem av et religion dersom du skal bare plukke ut og følge deler av den religionen eller høre på "deler" av religions tekst?

    SvarSlett
  7. Noen ganger er det synd at sannhet provoserer, slik som i dette tilfellet...

    SvarSlett
  8. At spredningen av ADIS i stor grad skjedde i de homofile miljøer er jo en fakta som ingen kan benekte.

    Jeg synes det er ganske utrolig at homobevegelsen nå prøver å få fjernet det som et fakta også.

    SvarSlett
  9. Har ikke lest bibelen inngående, men om det står i Bibelen at Homofili er synd så er det vel synd da? Står det i bibelen at du ikke skal ha sex før ekteskapet, da er vel det også synd (ikke for de som har sex da). Man bør vel ta innover seg at kristendommen også er en religion som har sitt utløp fra bibelen. Så skal man være kristen så stemmer det vel at man må følge det som står i bibelen. Ellers er man ikke kristen og skal da ikke døpe sine barn, gifte seg i kirken osv. Står selv i statskirken men det er mest fordi at noen pynter meg bort den dagen jeg dauer.

    SvarSlett
  10. Takk for masse gode og mindre gode kommentarer (min subjektive mening) på dette innlegget. Jeg føler ikke for å kommentere noe av det, men jeg nøyer meg med å konstatere at lenge leve ytringsfriheten. Jeg syns det er bra med fri meningsutveksling, og jeg syns det er bra at folk tør å være kontroversielle. Da får vi opp debatter og meninger i det offentlige rom, som kan diskuteres. Mye heller at fordommer mot homofile og andre mennesker kommer opp over overflaten, enn at slike meninger blir undertrykt.

    Og ja, jeg er helt enig jeg at religiøse samfunn både må få nekte å vie folk med barn, og døpe barn født utenfor ekteskap, men da kan ikke motta masse statsstøtte og kalle seg en folkekirke. Jeg vil ha religionsfrihet og fristille trossamfunnene. Det får vi dessverre ikke gjort med dagens ordning.

    (og til det første innlegget: nei, jeg er ikke objektiv, og det vil jeg heller aldri bli som politiker og som menneske, og i blant tar følelsene mine overhånd fordi jeg hater dobbeltmoral, fordommer og folk som dømmer andre på hva jeg mener er feilaktig grunnlag.)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Min onde bebi og meg

Etter å ha lese diverse babynettstader og mammanettstader dagleg dei siste månadene, har eg lært veldig mykje om kva andre mødre har som utfordringar.

Eg har slik skjønt at eit vanleg spørsmål nybakte mødre får, er dette: "Er han snill då?". Eg har også lese meg til at dette er eit spørsmål som provoserer mange, sidan det faktisk er vanskeleg å definere om ein bitteliten bebi er snill eller slem.

Difor burde eg vore førebudd då eg sjølv fekk dette spørsmålet. Det var eg imidlertid ikkje. Spørsmålet kom overraskande, og eg burde ha lagd meg nokre artige svar eg kunne brukt og som kunne stoppa kjeften på grand-tantene (det er alltid tanter!) slik at dei spurte litt lurare neste gong dei lurer på noko om bebien.

Det klarte eg ikkje, og eg endte (som vanleg) opp med å svare noko dust. 
Grand-tante: Er han snill då?
Hanne: "Det er vel litt vanskeleg å definere om ein bebi er snill eller slem allereie no"
Grand-tante: Eg meiner, skrik han mykje?
Hanne: Han skrik når han er sv…

No har det rabla - livet i permisjon, del 7

"Eg trur det er på tide at du får litt meir fødekjensle, og litt mindre feriekjensle" sa Trond til meg då han kom att frå jobb i går. Eg satt i stolen. På akkurat same plass eg satt då han reiste.

Altså. Slik seier du berre ikkje. Eg vart djupt fortvila og kasta ein serviett på han. "Trur du eg tykkjer det er så jævla moro å vere gravid?" skreik eg, med augo som Cruella de Vil. "Litt humor må du vel tåle", meinte Trond. 
Eg må berre seie at eg er svært lite mottakeleg for humor, gode råd, andre sine fødehistorier og alt mogleg anna av bullshit ala: "Det er heilt vanleg å gå over tida" eller "Eva gjekk ti dagar over. Ungen hennar vart seks kilo". Faktisk er det i ferd med å rable fullstendig for meg, så folk bør vere svært forsiktige i nærleiken av meg.

Fem dagar sidan termin. Eg trudde eg klarte meg bra. I går forstod eg at eg absolutt ikkje klarer meg bra.

I går kveld skulle eg fortelje Trond ei morosam historie om då eg hadde lagd me…

Mammakroppen og meg

Det er ganske menneskeleg å ha lyst på det ein ikkje kan få. Til dømes cava i graviditet eller ein skikkeleg fest når bebien er ein månad gamal og du er lenka til han. Eller kanskje sydentur når kjærasten nektar plent å bli med. Og i mitt tilfelle akkurat no; ein joggetur.

Altså; eg har aldri likt spesielt godt å jogge. Men eg gjorde det ein periode i livet mitt fordi eg oppdaga eg fekk overskot av det og fordi det gjorde godt for kroppen min.

Meg for tre år og 10 kilo sidan. Dette var sommaren eg traff Trond og han forelska seg i meg. Eg skal tilbake dit. Innan eitt år. 

Etter fødsel får ein ikkje lov til å jogge (ikkje anbefalt før etter tre månader). Altså får eg automatisk lyst til å jogge. No har eg allereie begynt å dagdrømme om deltaking i sentrumsløp og fjellmaraton til neste år. Og eg skal springe fort! Raskare enn eg nokon gong har gjort. Sjølvsagt! (og jada; eg drømmer også om kor godt det skal bli med cava etter løpet)

Men det er berre å innrømme det; eg er ein pudding. Ein…