Gå til hovedinnhold

Skammelig av Jens!

Jens Stoltenberg har virkelig fått frekkhetens nådegave når han nå lover 12 000 nye årsverk innenfor pleie og omsorg. Jeg tror imidlertid ikke velgerne er så lettlurte og at de har så dårlig hukommelse, at de har glemt løftet hans fra forrige valgkamp om 10 000 nye hender i eldreomsorgen. Løftet er på langt når innfridd, siden det er anslått at tallet på nye hender i eldreomsorgen er under halvparten av Jens sitt løfte.

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor Jens tror at velgerne skal tro på han denne gangen, når han ikke har nådd sitt forrige valgløfte. Løfter som dette er grunnen til at det blir politikerforakt, og at velgerne er av den bestemte oppfatning at "politikere lover og lover uten å innfri". Når jeg ser slike tomme løfter blir jeg nesten for å gjøre det forbudt å love ting man ikke holder....men vi får håpe demokratiet seirer, og at folket avsetter denne mannen.

Fremskrittspartiet vil innføre lovfestet rett til sykehjemsplass for alle våre eldre. Det er et løfte jeg er helt sikker på at FrP vil innfri hvis vi kommer i regjering.

Kommentarer

  1. Er det noen som lyver så er det FRP

    SvarSlett
  2. Og hvordan skal de kunne lovfeste det? Det er helt idiotisk, FRP lyver dobbelt så mye som alle andre parti, TIL SAMMEN.
    Utrolige at folk er så naive og egoistiske, alt handler om meg meg meg, bruk bruk bruk

    SvarSlett
  3. Hvordan man kan lovfeste det ?
    Samme måte som man kan lovfeste rett til v.g. skole, vel....

    SvarSlett
  4. 1. Arbeiderpartiet lovte 10 000 årsverk i pleie og omsorg, ikke i eldreomosrgen som du skriver.
    2. Fra 2005 til i dag er det opprettet 14 000 nye årsverk i pleie og omsorg.
    3. Grunnen til at velgerne tror ham er at de ser at løftene er gjennomført samt at han ikke samtidig lover opptil 50 000 milliarder kroner i skattelette som FrP gjør.

    SvarSlett
  5. Torbjørn Giæver Eriksen11. august 2009 kl. 13:09

    50, ikke 50 000 milliarder...

    SvarSlett
  6. Torbjørn.
    Hvordan kunne Kristin kutte i kakseskatten ? Hvorfor blir det ikke mindre omsorg av at hun gjorde det ?

    Hvordan kunne Kristin fjerne rederiskatten ? Hvorfor blir det ikke mindre omsorg av det ?

    Er det bare når andre enn de rødgrønne kutter i skatter at det blir mindre til andre ting ?

    SvarSlett
  7. Nå er det litt større utvalgsproblemer med å lovfeste "sykehjemsplass til alle våre eldre" enn å lovfeste videregående opplæring for en svært avgrenset ungdomsgruppe. Hvem er "alle våre eldre"? Alle over 80? Alle over 90?
    FrP må gjerne lovfeste det - men i praksis kommer det til å bli utvalg av eldre som får plass, akkuat som i dag.

    SvarSlett
  8. er ikke overraskende at frp synes det er skammelig at man bruker skattepenger på velferd til folk flest ikke til de rikeste som har mest.

    SvarSlett
  9. Sosialister er flinke å regne på ting, og å omdefinere. 14 000 nye i pleie og omsorg? Jaja, i skolevesenet sier Ap at de har fått 4000 flere lærere. Utdanningsforbundet sier at det har blitt 8 (!) flere lærere. Aps talltriksning har nå nådd eldreomsorgen...

    SvarSlett
  10. Er det noen som har gått på skole i frp ?? Jeg er Dypt Skokkert over transevesitten Siv J. og det rasistiske partiet. Løgn og bedrag alt dere kommer med. La oss få kloke verdige Jens som ny kaptein på skuta.

    SvarSlett
  11. Stig - Jens lover sykehjemsplass til alle.
    Er det mer troverdig når han lover det ?
    Eller er utfordringene de samme ?

    SvarSlett
  12. Nei, Håkon, det er ikke mer troverdig når Jens lover det. Jeg er sjukepleier og har ikke sett noe til de "10.000 hendene" (som vel egentlig er 5000 ansatte, med mindre man opererer med enarmede sjukepleiere?).
    Jeg bare påpeker at lovfesting ikke er noe "tryllemiddel" som skaffer folk hjelp - fordi vi uansett må ha utvalgskriterier for å tildele plass. Og min bekymring er at en lovfesting av ett tilbud (sykehjem) kan føre til nedbygging av et annet (hjemmesykepleie). Og veldig mange eldre ønsker å bo hjemme, og trenger gode tjenester hjemme.
    Dagens kommunehelsetjenestelov har egentlig en god avveining mellom ulike tilbud. Det som mangler er penger og politisk vilje i kommunene og politisk vilje i staten.

    SvarSlett
  13. Hvordan kan noen påstå at FRP lyver. De har jo ikke fått vært i regjering og kan derfor ikke få vist at de ikke holder det de har lovet. Jens og de rødgrønne har lovet at alt skulle bli så mye bedre. Hva har det blitt? MYE værre. Lengre helsekøer, flere fattige, dårligere eldreomsorg etc etc. Dette har de greid i en oppgangstid som Norge ikke har opplevd maken til. Nei, få de rødegrønne vekk.

    SvarSlett
  14. Det er helt utrolig hvor lavpannet det går an å bli. De som sier at FRP lyver må jo ha fått hjelp til å skrive her. FRP har aldri løyet om noen ting av den enkle grunn at de aldri har sittet med makten. Men en ting er helt sikkert, Norge har godt av maktskifte nå. Jens & Co har skuffet svært mange med alle valgløftene de har brutt. Det er kun de som sitter med makten som kan gjøre noe. Når Jens & Co har bevist at de ikke er handlkraftig nok, så er det på tide de blir fjernet fra makta. Men tross alt, det er folket som bestemmer. Hverken Jens, Siv eller andre politikere. Det er du som skal velge. Tenk nøye over det før du slipper stemmeseddelen i urnen........

    SvarSlett
  15. Eldreomsorgen er skammelig dårlig, til tross for valgløfter fra alle partier. Et etterslep som henger tilbake flere tiår. Og unnskyldningen om "høy nok oppslutning" er temmelig malplassert, når nesten alle partier tilsynelatende holder eldreomsorgen høyt.

    Løfter om flere hender og plasser er et refreng som stadig går igjen, men vi som jobber i helsevesenet ser ikke noe til de. Mulig de hendene blir plassert i en mørk krok på et kontor eller lignende, for de stikker seg ihvertfall ikke hjelpende fram der vi og de eldre trenger de!

    Utspillet om at de eldre som trenger det, skal få sykehjemsplass, er allerede godt fundamentert i dagens lovverk om kommunehelsetjenesten. Hva godt hjelper det å lansere dette som nytt valgflesk? Det er jo allerede lovbestemt! Problemet er jo at de eldre stadig blir utsatt for krenkelser av sine lovbestemte behov og rettigheter. Da er ikke løsningen å spille refrenget på nytt igjen, men å dra huet ut av sanda, sette seg inn i virkeligheten, og HØRE på både de eldre og oss som vet hvor skoen trykker. Det mest irriterende jeg ser, er Stoltenberg og andre politikere på besøk på et sykehjem som er grundig forberedt på storfint besøk, og hvordan de da later som at de ser behovene og lover gull og grønne enger foran medienes kameraer og de eldre.

    Eldreomsorgen er blitt en stor hype på Stortinget, virkeligheten er en gedigen fiasko som stadig kommer til å bli mer synlig når de eldre blir eldre og vi blir flere eldre. I dag er det over 700 000 over 65 år i Norge. 90% av disse er hjemmeboende. Over de neste par tiårene kommer dette til å nesten dobles. Dette er kanskje ikke så viktig for de som sitter på tinget i dag, ettersom at de da etter noen perioder på tinget har opptjent full pensjon, og kan overlate den synkende skuta videre, mens de selv fritar seg for ansvaret og mesker seg med egne goder?

    Nei, dagens politikk og politikere lukter ansvarsfraskrivelse lang vei.

    -Sykepleier

    SvarSlett
  16. Jøss her kommer de samme løgnene og lovnaden som Jens Stoltenberg og co hadde for 4 år siden og hva har skjedd, ikke en dritt.
    Det eneste de duger til er å glise på bilder og komme med tomme ord, de burde skamme seg, men vet sikkert ikke hva det er der de lever i sin drømme verden.

    Nei nå har løgnerne sittet nok lenge i regjeringen, nå må vi få en regjering som tenker på det Norske folket og gir dem en bedre hverdag og alderdom.

    Stem FRP så får vi et bedre land å leve i.

    Mvh
    Gunnar

    SvarSlett
  17. Jeg er også sykepleier... har ikke sett noe av de hendene altså!! DERIMOT har jeg fått fullpakka alt for mye ansvar på skuldrene, når jeg enkelte netter er alene ansvarlig for 40 pasienter. Det jeg har sett av i kommunen er at stillinger på natt har blitt fjerna på grunn av økonomi. De eldre har blitt foreslått et kamera til å passe på seg, da det er for dyrt med pleiere i drift. Alvorlig snakket, jeg syns ikke ting har blitt noen bedre fra der jeg står. Det hjelper ikke å bygge ut når det ikke fins kapasitet, vilje, penger, og personale nok til å ta vare på det. Det kalles luftslott uten mening. Jeg syns alle politikere skal slutte å love ut noe de ikke holder, og heller snu på flisa og være realistiske istede. Jeg finner INGEN noe som helst troverdige, de smisker og hiver skitt og faenskap i ørene på oss for å få oss til å velge akkurat de. Jeg vil først og fremst se en vakker dag, de folkevalgtes tryne når eldrebølgen skyller innover landet. Det er et scenario jeg håper jeg slipper den dagen... og at jeg heller ligger i fred under torva.

    SvarSlett
  18. At det blir regjeringsskifte kan godt hende, men jeg tviler på at FrP sitter i den. Da må H og FrP få mer enn 50% av stemmene. Når det gjelder å overby i løfter så gjør alle det i valgkampen. Med mindre man får 50 % av stemmene må det nødvendigvis bli noen løfter man forhandler bort. Når det gjelder eldreomsorgen vil det i en god tid være et etterslep ettersom de som ble født under/etter krigen begynner å dra på åra. Vi blir også eldre og eldre for hvert år. Men når denne generasjonen har daua, så blir det langt færre vi trenger å ta hånd om. Pakistanere, afganistandre og den gjengen der tar vel av sine eldre selv og da blir det bare en minoritet med nordmenn som trenger sykehjemsplass. Blir nok god plass på heimen om 30 år.

    SvarSlett
  19. Der tror jeg nok du tar feil..allerede i dag er minoritetsgrupper representert både som beboere og som pleiere på sykehjemmene, og denne trenden vil nok fortsette. Og etterhvert vil andelen eldre med minoritetsbakgrunn også øke og ha behov for kommunehelsetjenesten. Mange minoritetsgrupper er flinke til å ta seg av sine egne, men det er også vi etnisk norske. Vi ofrer mye for å hjelpe foreldre osv! Men det kommer til et punkt man ikke orker mer eller det blir uforsvarlig å bo hjemme, og da trenger også minoritetene sykehjemsplass. Vi vet at mange av de eldre innvandrerene snakker dårlig/ingen norsk eller engelsk, så det blir en gedigen ressurs som må settes inn etterhvert for å tilfredsstille alle de fysiske/åndelige/kulturelle behovene som etterhvert finnes blant den eldre befokning både i og utenfor institusjonene. Dette regnestykket har enda ingen politikere våget tilnærme seg, da det som sagt er noen stortingsperioder unna, og de fleste nåsittende på tinget regner med å nyte pensjonstilværelsen sin før dette "overrasker alle"..

    SvarSlett
  20. Feilen er at hele det offentlige Norge er blitt overbyråkratisert. Alt for mange ansatte i helsevesenet, og ellers i det offentlige Norge, bruker alt for mye tid på å sitte i møter, skrive rapporter etc., og det er for mellomledere og ansatte i administrasjonen. På gulvet mangler det hender, der er det rasjonalisert ned til det uholdbare. Ansettelsespolitikken og kameraderi i systemet fører til at folk blir sparket oppover og inn på kontorer. I det offentlig er det behov for god ledelse, god logistikk og folk som kan arbeide praktisk. Det er ikke bare å pøse inn mer penger og ansette flere. Det kommer ikke til å hjelpe i det hele tatt. Det er ikke penger nok i verden til å dekke behovene til møteveldet og den nye møtekulturen som har vokst frem i de siste 10-20 årene.

    SvarSlett
  21. Det som er frekt er at Siv Jensen sier i Dagsrevyen at forholdene på Ammerud sykehjem i Oslo er noe kommunen og Frp ikke kan klandres for siden det ikke er et sykehjem kommunen eier! Frp har jo lagt ut dette på anbud i Oslo, og så skal de ikke ta ansvar? Er til å bli kvalm av!

    SvarSlett
  22. Stakkars Norge! Tenk at disse tankeløse, men effektive "MULLALIBERALISTENE" har mulighet til makt. Det er mer enn utrolig, et svar på på politikernes manglende visjoner og gjennomføringskraft, en stadig mer kommersiell og innholdsløs presse og teknokratiets og modernitetens fremmedgjrøring med påfølgende ubalanser som må dekkes opp av alle mulige former for utskeielser. Resultatet er frihetshungrende masse av middelmådige og lite kvalitetssøkende stemmeberetige som ikke tenker på konsekvensen av de friheter FRP forfekter. Denne protestbevegelsen, sammen med den generelle forflatningen og forveksling av pengeverdien med alle andre verdier, kommer til å tyne enda mer ut av naturen og ressursene enn den vanvittige konsumentideologien som råder grunnen i alle partier. Vekst, effektivisering og lønnsomhet er konformitetens mantra som er i ferd med å suge både intellekt og følelser ut av hodet på folk. Dermed ikke sagt at frihetssøking ikke er en sunn reaksjon, bare synd at svaret ikke er FRP eller noen av de andre partiene for den saks skyld.

    SvarSlett
  23. Takk for mange gode kommentarer og innlegg, og det jeg kan oppsummere med er vel at det er mye frustrasjon ute og går i forhold til politikere som overbyr hverandre, og at det føles som de aldri innfrir. Og det skjønner jeg veldig godt - for er det noe som er blitt snakket om i hver eneste valgkamp, så er det nettopp eldreomsorg.

    Det som skremmer meg i forhold til eldreomsorg er hvor lettvint det virker for kommunepolitikere å gjøre kutt innenfor denne sektoren. Eldre mennesker er ikke de som tropper opp i demonstrasjonstog foran kommunehuset når det trues med å legge ned sykehjemsplasser (som ofte folk gjør hvis det er snakk om å legge ned en skole), og de er heller ikke de som skriker høyest når det er snakk om kutt innenfor eldreomsorgen i kommunene. Akkurat her har derfor vi som politikere et stort ansvar i forhold til å ivareta interessene til våre eldre.

    Etter to år som kommunepolitiker er i hvert fall jeg overbevist om at staten må overta finansieringen for eldreomsorgen, og at hele finansieringssystemet og styringssystemet må endres. Jeg er i hvert fall ikke i tvil om at dårlig ledelse innenfor enkelte tjenester, samt få incitimaneter til å holde budsjetter og ivareta behovene til de eldre, gjør at kvalitet blir dårligere enn det kostnadene ofte tilsier.

    Som flere har påpekt, så finnes det ingen enkle svar på hvordan man skal få opp kvaliteten på tjenestene, og man finner aldri et system ritt for menneskelige svikt og folk som lider. Men vi må bli flinkere til å ha kontinuerlig fokus på våre eldre, også mellom valgkamper og hver gang vi hører en grotesk historier fra et sykehjem..

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Min onde bebi og meg

Etter å ha lese diverse babynettstader og mammanettstader dagleg dei siste månadene, har eg lært veldig mykje om kva andre mødre har som utfordringar.

Eg har slik skjønt at eit vanleg spørsmål nybakte mødre får, er dette: "Er han snill då?". Eg har også lese meg til at dette er eit spørsmål som provoserer mange, sidan det faktisk er vanskeleg å definere om ein bitteliten bebi er snill eller slem.

Difor burde eg vore førebudd då eg sjølv fekk dette spørsmålet. Det var eg imidlertid ikkje. Spørsmålet kom overraskande, og eg burde ha lagd meg nokre artige svar eg kunne brukt og som kunne stoppa kjeften på grand-tantene (det er alltid tanter!) slik at dei spurte litt lurare neste gong dei lurer på noko om bebien.

Det klarte eg ikkje, og eg endte (som vanleg) opp med å svare noko dust. 
Grand-tante: Er han snill då?
Hanne: "Det er vel litt vanskeleg å definere om ein bebi er snill eller slem allereie no"
Grand-tante: Eg meiner, skrik han mykje?
Hanne: Han skrik når han er sv…

No har det rabla - livet i permisjon, del 7

"Eg trur det er på tide at du får litt meir fødekjensle, og litt mindre feriekjensle" sa Trond til meg då han kom att frå jobb i går. Eg satt i stolen. På akkurat same plass eg satt då han reiste.

Altså. Slik seier du berre ikkje. Eg vart djupt fortvila og kasta ein serviett på han. "Trur du eg tykkjer det er så jævla moro å vere gravid?" skreik eg, med augo som Cruella de Vil. "Litt humor må du vel tåle", meinte Trond. 
Eg må berre seie at eg er svært lite mottakeleg for humor, gode råd, andre sine fødehistorier og alt mogleg anna av bullshit ala: "Det er heilt vanleg å gå over tida" eller "Eva gjekk ti dagar over. Ungen hennar vart seks kilo". Faktisk er det i ferd med å rable fullstendig for meg, så folk bør vere svært forsiktige i nærleiken av meg.

Fem dagar sidan termin. Eg trudde eg klarte meg bra. I går forstod eg at eg absolutt ikkje klarer meg bra.

I går kveld skulle eg fortelje Trond ei morosam historie om då eg hadde lagd me…

Mammakroppen og meg

Det er ganske menneskeleg å ha lyst på det ein ikkje kan få. Til dømes cava i graviditet eller ein skikkeleg fest når bebien er ein månad gamal og du er lenka til han. Eller kanskje sydentur når kjærasten nektar plent å bli med. Og i mitt tilfelle akkurat no; ein joggetur.

Altså; eg har aldri likt spesielt godt å jogge. Men eg gjorde det ein periode i livet mitt fordi eg oppdaga eg fekk overskot av det og fordi det gjorde godt for kroppen min.

Meg for tre år og 10 kilo sidan. Dette var sommaren eg traff Trond og han forelska seg i meg. Eg skal tilbake dit. Innan eitt år. 

Etter fødsel får ein ikkje lov til å jogge (ikkje anbefalt før etter tre månader). Altså får eg automatisk lyst til å jogge. No har eg allereie begynt å dagdrømme om deltaking i sentrumsløp og fjellmaraton til neste år. Og eg skal springe fort! Raskare enn eg nokon gong har gjort. Sjølvsagt! (og jada; eg drømmer også om kor godt det skal bli med cava etter løpet)

Men det er berre å innrømme det; eg er ein pudding. Ein…