Gå til hovedinnhold

Skal skulen ta ansvar for at ungane er fysisk aktive?

Ungdom er latare enn aldri før. Det er eigentleg ikkje nokon nyheit, men Dagsavisen kunne presentere nye tal førre veke om at 15-åringar sitt meir i ro enn pensjonistar.

Vi likar jo å tru at vi er så aktive i Noreg, men statistikk viser at vi slett ikkje er best i Europa. Faktisk ligg vi ganske langt ned på lista. Ja, faktisk er vi i ferd med å nå att USA når det kjem til å vere tjukke og late.

Det er eit paradoks at vi brukar stadig meir pengar på treningsstudio og flott utstyr, men at vi aldri har vore feitare og latare enn no.

Vi på bygda liker også å tru at vi er mykje meir aktive enn dei i byane. Vi har jo naturen rundt oss og det er berre å spenne på seg skia for å gå ut i skogen. Vi går rundt i Bergans-jakker og swix-dresser heile tida.

Eg hadde ein ambisjon om at eg skulle gå på ski i dag, og tok difor på meg skikleda mine frå morgonen av. Den har eg vandra rundt omkring i heile dag, mens eg køyrte ein tur til Lom der eg var innom biblioteket og Bakeriet i Lom. Etterpå gjekk eg på kafe. Eg har fortsatt på meg swix-buksa mi, og har no funne ut at det er for mykje snø til at eg gidd å gå ut. Så eg sitt her og skriv om fysisk aktivitet i staden for. Det er viktigare for meg å framstå sporty enn faktisk å vere sporty.

Dette kjem kanskje som ei bombe, men folk i byane er meir aktive enn oss på bygda. Tru det eller ei. Dette kan sjølvsagt henge saman med utdanningsnivå. Folk med høgare utdanning er meir aktive enn dei med grunnskuleutdanning. Og folk med høgare utdanning dei bur stort sett i byen.

Vi kan på mange måter seie at vår tids store klasseskille, er på folkehelse. Og desse skilnadene blir reprodusert. Har du late og dumme foreldre, er det stor sjanse for at du også blir lat og dum som vaksen.

Det er no eit skrik om at vi må ha meir fysisk aktivitet i skulen. Når samfunnet sviktar, skal skulen ta ansvar. Når foreldra svikter, skal skulen ta ansvar.

Det er anbefalt av Folkehelsedirektoratet at barn og unge skal vere 60 minutt fysisk aktive kvar dag. Skal vi då putte desse minutta inn i skulen, slik at vi løyser denne store folkehelseutfordringa som inaktivitet er? At folk er late og tjukke skapar store utgifter for samfunnet, og det er difor viktig at vi får gjort noko med det. Og det er skulen sitt ansvar. Tydeligvis.

Eg er positiv til meir fysisk aktivitet i skulen – kanskje også så mykje som ein time. Men eg meiner forslaget krev meir refleksjon. Eg tykkjer det er blitt litt lettvint å seie at på alle områda der foreldra eller samfunnet svikter, må skulen ta ansvar. Eg trur dette kan ta ansvaret vekk frå foreldra.

For det fyrste: Ungar i dag er meir aktive på kvardagane enn dei er i helgene. Dette tyder på at det ikkje er på skulane ungane er mest inaktive, men når dei har fri. Altså den tida dei er i lag med foreldra.

For det andre: Det hjelper ikkje med meir gym for dei som hatar gym. Då vil dei bli enno meir negative til fysisk aktivitet, og dette kan skade meir enn det hjelper.

For det tredje: Det er ikkje skulen si skuld at ungane er inaktive.

Det er likevel ingen tvil om effektane av fysisk aktivitet i skulen. Dei skulane som har prøvd ut meir fysisk aktivitet har stort sett berre positive effektar. Ungane blir meir konsentrerte, snillare mot kvarandre og blir meir aktive også på fritida. På desse testskulane har også innhaldet vore viktig. Den fysiske aktiviteten skal vere lystbetont aktivitet der det er personleg meistring og ikkje konkurranse som skal stå i fokus. Der er ikkje utviding av kroppsøvingsfaget (med læringsmål og alt det fører med seg), men fysisk aktivitet for aktiviteten si skuld.

Eg veit at når eg begynner å jobbe som lærar att (som nok ikkje blir så lenge til), kjem eg til å sørgje for at elevane er fysisk aktive i løpet av dagen. Men då gjer eg dette fordi eg veit det fører til meir konsentrerte elevar og fordi eg trur du kan bruke fysisk aktivitet som metode for å nå kompetansemåla i alle fag. Dette er noko eg ønskjer fridom til å gjere på min måte, og det har eg tillit til at veldig mange andre lærarar også gjer.

(Eg skriv meir om dette temaet i Dagsavisen fyrstkommande måndag)

Kommentarer

  1. Viktig og interessant. Problemet er at foreldre ikke alltid oppdrar sine barn slik man ideelt sett skulle ønske. Da går gjerne helseproblemer i arv. Samtidig: hvem er vi til å si at en type oppdragelse, et sett verdier osv. er det beste? Skolen er jo det enkleste stedet å sette inn tiltak for myndighetene. Men det samme problemet reiser seg her: fysisk aktivitet er kanskje ikke så kontroversielt, men hvis man først begynner å tøye strikken: hvilke andre samfunnshensyn bør legges inn i skolen og hvem sitter på svarene?

    Men hvis man skal begynne med foreldrene (og det bør man kanskje, med tanke på de helseproblemene som rir foreldregenerasjonen) hvordan når man ut til dem uten at det går ut over "individets frihet".

    Jeg har ikke noe godt svar, og vi er neppe enige heller. Men det er viktige spørsmål å stille seg, fordi mangel på fysisk aktivitet koster samfunnet millioner årlig.

    SvarSlett
  2. Bra blogg, Hanne!

    Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til VG Nett! Vil du ha flere tips om gode blogger kan du følge Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg

    SvarSlett
  3. Å hva med oss som ikke VIL være aktive og fly rund på ski i helgene, men heller vil slappe av og lade opp til neste helvettesuke på skolen?
    Det er ikke alle som vil følge treningsnarkomane å være i aktivitet hele tiden. Jeg som ikke er spesielt godt trent, og ikke på noen måte overvektig, merker at folk ser ned på en med en gang du sier du ikke trener eller gjør noe annet en å gå til og fra bussen. Jeg synes det er tullete at unger skal bli tvingt til å være i aktivitet. sånn det var før, hvertfall for meg. så fikk jeg Spilletid, dvs 1 time hver dag hvis jeg hadde gjort lekser og 2 timer lørdag og søndag. men når den tia var oppe var det bare å finne på noe annet en TV, Film og spill. Da gikk jeg UT. enten det var 30+ eller 30-. jeg tror heller probleet ligger hos foreldra. de setter ikke grenser og derfor blir unga feite.

    SvarSlett
  4. Når jeg gikk på skolen for ca 20 år siden ble aktivitet etter aktivitet forbudt fordi det visstnok kunne oppstå skader.

    Sånn jeg ser det er dette mye skolens feil en time gym om dagen istedetfor tullefag som overtroopplæring(relgionslære ?) hadde vært god medisin.

    En annen ting er at ikke all ungdom syns fotball eller og gå på ski er så jævla stas,men det er omtrent eneste tilbudet du finner så fort man er litt på bygda.

    Har bodd i vågå 1 år fantastisk sted med fantastiske mennesker,men for mange unge var det åpenbart at drekking og råning var det beste fritidstilbudet sånn er det mange andre steder og.
    Hvordan kan barn og unge være i aktivitet hvis det ikke er tilatt eller ingen tilbud om passende aktivitet ?

    SvarSlett
  5. Hmm ..veit ikke helt hva som skjedde i det andre avsnittet her sry.

    Men jeg har noe og legge til.
    Lekser hva er det for noe ? for enkelte tar leksene 15 min for andre 2 timer.
    De fleste blir slitne etter 8 timer med jobb du ikke liker barn er vel ikke anderledes ?

    Lærere må lære seg selv og gjøre jobben sin på skolen og ikke sende med mer arbeid og gjøre hjemme det er bare latskap og ansvarsfraskrivelse fra skolens side.

    En lignende situasjon for voksne hadde vært totalt uakseptabelt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Lekser gjør at elever presterer bedre på skolen. De lærer seg stoffet litt bedre og er også forberedt til timen som gjør at den blir mer interessant.
      I tillegg viser det seg at de som driver med fysisk aktivitet på fritiden er flinkere til å gjøre lekser. Dette har noe med at de blir svært strukturerte fordi det er flere ting som skal gjøres. Det er også bevist at fysisk aktivitet gir overskudd, og da vil det gå bedre å gjøre lekser.

      Slett
    2. Har du egentlig noe dokumentasjon på det ?

      Så lenge jeg har levd har det vært lekser har aldri gått et år uten lekser for og se åssen det funka.
      6-8 timer med skole og rett hjem og gjørra lekser det er slitsomt for mange og de gidder ikke og jogge ei runde etter det.

      Jeg syns fremdeles at skolen har et visst ansvar for og lære barnet det de trenger på skolen og ikke sende med arbeid te ungen og foreldre.

      Slett
  6. Nå gjaldt vel dette blogginnlegget fysisk aktivitet, og om hvem som bør ta ansvaret, og ikke som forrige kommentar om hvorvidt det er riktig av lærerene å gi lekser til elevene. Jeg er selv lærer, og tenker i forhold til dette med fysisk aktivitet at det er en god tanke at det trengs mer av dette i løpet av en dag; En ekstra time med fysisk aktiviet om dagen. Jeg er derimot ikke så sikker på om dette skal skje på skolen. SKolen får flere og flere oppgaver som de skal ha ansvaret for. Og det jeg lurer på er om hvor disse timene til fysisk aktivitet skal komme fra? SKal de tas fra andre fag? Eller skal elevene få enda flere timer på skolen? Jeg tror mange er lenge nok på skolen som det er, noen har lang vei til den skolen de går på. Og det blir lite tid igjen til fritid, hvor man selv kan velge. Så, ja til mer fysisk aktivitet, men ikke sett denne oppgaven også også bort til skolen. Det vil antagelig gå ut over andre ting elevene MÅ igjennom av kunnskap, da dagene vil bli for fulle og lange innenfor skolens porter...

    SvarSlett
    Svar
    1. @AnonymFeb 21, 2012 09:27 AM
      Det var en fortsettelse fra innlegget mitt over det igjen og har med hva enkelte orker på en dag.

      skolen og så lekser er slitsomt for enkelte og hva giddder man når man er sliten fysisk eller psykisk ? slappe av foran dummboxen blir fort fristende.

      Jeg nevnte også at det som ble kalt kristendomsfag når jeg var ung glatt kan fases ut og brukes til gym.

      Ingen trenger relgionslære tru kan em gjørra i kjerka ikke på skolen.

      Slett
    2. Nå må det være lenge siden du har gått på skolen? Religion er ikke lenger underbygging av religionen. Religionskritikk er et viktig tema. Humanetisk tankegang, filosofi og forståelse for andre kulturer, er sist jeg sjekka, viktig i samfunnet. Alt dette læres i religionsfaget. Det er viktig å kunne tenke selv og se på religion med et kritisk blikk. Uten kunnskap kan man heller ikke finne feil og kritikkverdige trekk. Det blir litt som å skyte blindt. Selvfølgelig kan man møte på super religiøse lærere, som ikke underviser like godt i overnevnte punkter. Men religion er likevel et viktig tema. Litt of-topic her men...

      On-topic, ja, ungdom i dag er late. Problemet mener jeg ligger i at ungdommen skal bedømmes i fysiske ferdigheter. Dette gjør at de som er flinke og godt trent syntes det er morsomt uansett, for de får gode karakterer. Men de som er i dårlig form, og kanskje trenger den fysiske aktiviteten aller mest gjemmer seg bort. Det er ikke veldig motiverende når en har gjort sitt beste og får en dårlig karakter. Det forblir et press. Jeg er for mer fysisk aktivitet, muligens også inn i skolen, men mot karaktersetting. Opplys ungdommer om helseskader, og sunne matvaner. Det skal være bra for kroppen, ikke utseende.

      Slett
    3. hvis du sier at religionsfaget på skolen ikke underbygger religion, kan jeg ta et eksempel fra vg3 religionboka. En fjerdedel av boka omhandler de 4(?) verdensreligionene, hvorav buddhismen og hinduismen hver for seg utgjør et avsnitt hver, mens kristendommen har fått hele 32 sider for seg selv... Resten av boka er vinklet inn fra et kristent synspunkt i spørsmål om både abort og andre religioner og filosofiske retningers innflytelse i hverdagen. I tillegg til dette opplever klassen at elever med særlige dype kunnskaper både innenfor religion og filosofien blir forskjellsbehandlet i forhold til hvilket standpunkt de selv har tatt til kristendommen. Det viser seg at hvis en selv er kristen, kan det utgjøre forskjellen mellom karakterene fem og seks ved lik poengsum.

      Slett
    4. Søren, nå skrev jeg det lange svaret, så ble alt borte... Kort sagt:

      Da må vi ha hatt en annen bok. Vi hadde omtrent lik mengde om alle religionene, og mye filosofi. Som du beskriver religonsundervisningen ser jeg at jeg var heldig med min lærer. Jeg veit at det er mange lærere som setter karakterer basert på trynefaktor. Det er synd, og sånn skal det ikke være. Min religionslærer var ikke troende selv, og lærte oss å sette spørsmål og forstå istedenfor. Det er trist hvis religonstimene fungerer mer som en misjonerende time. Det er ikke det som er viktig. Diskusjon og forståelse er det som burde stå høyt opp på læreplanen.

      Mitt poeng er at religion kan være nyttig. Dessuten er det mye i faget som er relevant ved høyere utdanning, hvor man ofte møter på teorier og teoretikere fra religionstimene. Det kan da være godt å ha noen knagger å henge ting på. Men da må lærere som evaluerer basert på trynefaktor ut og vekk fra skolesystemet! Det gjelder vel uansett fag.

      Slett
  7. Du har noen svært gode poeng her!

    Først når det gjelder skole:
    Jeg la spesielt merke til at du faktisk har tenkt på de barna som ikke liker gym, og jeg er helt enig med deg i at det å utvide gymfaget ikke vil hjelpe dem i det hele tatt! Og det er kanskje nettopp disse barna som hater gym det er ekstra viktig å aktivisere!

    Jeg husker selv fra skolen at gym var noe jeg avskydde og grudde meg noe helt forferdelig til. Jeg visste at jeg var tregere, hadde dårligere balanse, ikke kunne hoppe like høyt eller sparke en ball like bra som det de andre gjorde. Og lærerne påpekte dette. Noe som førte til at jeg fikk enda mindre lyst til å være med, og dermed ble enda dårligere, og så var det plutselig blitt en skikkelig ond sirkel.

    Derfor mener jeg at aktivitet i skolen bør vektlegges på en annen måte enn tidligere. Det bør, som du skriver, være mer vekt på EGEN mestring, og ikke på krav som en eller annen tulling har stilt.

    Dessuten bør det være et variert tilbud. Det er ikke alle som liker ski, fotball og håndball, så la de prøve noe annet! Dans, kampsport, friidrett, klatring osv er fine alternativ!

    Og så til hovedpoenget:
    Jeg er enig i at det er ikke bare skolens ansvar å sørge for at barn er aktive. Og jeg mener at foreldre virkelig bør være flinkere til å oppmuntre barna sine til å gjøre noe annet enn å bare sitte inne hele tida.

    Men: Jeg tror ikke dette er et så veldig realistisk mål. Man vet hvor travelt mange har det i hverdagen, og hvor mye tid mange foreldre bruker på andre ting enn samvær med barna. Og selv om det hadde vært veldig fint om foreldre hadde prioritert skiturer, svømmeturer, ut å leke i hagen med barna osv, tror jeg ikke dette kommer til å skje.

    (Jeg vet det så klart finnes unntak til dette.)

    Dette er en av grunnene til at aktivitet i skolen blir så viktig; rett og slett fordi det er urealistisk å tro at folk vil forandre seg helt av seg selv, men skolen kan faktisk bli pålagt å forandre seg til det bedre.

    SvarSlett
  8. Blir for dumt. Når de fleste kommer hjem fra skolen sover de litt, de gjør lekser, spiser middag, deretter mer lekser, og plutselig er det natta. I helge er det deilig å bare slappe av, henge hos kjæresten, se på TV med venner. Fordi det eneste man ser frem til er lørdag og søndag, men det er helt greit å ikke jogge hver dag så lenge foreldrene tar ansvar for hva ungene feiter seg opp med.

    SvarSlett
  9. Tusen takk for et flott innlegg! Ja, saken er viktig,men dette er ikke skolens eneansvar..

    SvarSlett
  10. Mange unger er i dag lite fysiskt aktive fordi det ikke er noen tilrettelagte aktiviteter i nær området.

    Noen har vokst opp med foreldre som også har tenkt mer på at utdanning og skole er mer fornuftig og viktigere enn morro og fysisk aktivitet.

    Som nevnt i et tidligere innlegg er det nevnt at noen kan sitte med lekser i 15 min andre i 2 timer.

    Går selv på skole og kan sitte i timesvis med lekser. Derfor kan det bli lite aktivitet og morro.

    Helgene er for mange ungdommer to dager som gir dem fri fra skole og mas. De burde få bruke dem som de vil synes nå jeg.

    Det bør ikke egentlig legges inn mere fysisk aktivitet i skolehverdagen fordi dette vil ta tid fra andre viktige fag. Og da blir også elvenene enda slappere etter skolen og gjør dermed mindre.

    Litt usamenhengende innlegg, men det ble nå som det ble. Håper dere forstår det.

    SvarSlett
  11. Jeg tror også at dette forslaget om mer fysisk aktivitet i skolen burde reflekteres over litt mer. Jeg er helt enig i at den aktiviteten burde være lystbetont istedenfor konkurransebasert.
    Det vil i så tilfelle bare føre til enda mere skulk fra de som i utgangspunktet er fysisk inaktive, som vil føre til dårligere mestringsfølelse osv osv.
    Har selv vært en av de elevene og på den tiden ville jeg ikke sett effekten av å ha gym, men heller skulket oftere.
    Tror forebygging må foregå både i hjemmet, på skolen og på samfunnsnivå.

    SvarSlett
  12. En utrolig viktig debatt å ta opp, og helt enig i å poengtere at både kroppsøvingsfaget og fysisk aktivitet i skolen bør vise mangfoldet som finnes innen fysisk aktivitet. Fysisk aktivitet handler først og fremst om å være i bevegelse. Det er ikke mye som skal til for å få til morsomme aktiviteter, og man trenger ikke nødvendigvis fancy utstyr heller. På denne måten kan barna lære viktige ferdigheter, oppleve økt mestringstro, få bedre livskvalitet og kanskje finne en aktivitet de ønsker å drive med på fritiden. Kroppsøvingsfaget bør gi elevene en smakebit på et rikt utvalg av idretter og så kan de spesielt interesserte finne ut hva de ønsker å bruke tiden sin på etter skoletid. Som vi aller fleste vet bidrar også fysisk aktivitet til bedret immunforsvar, bedre søvnkvalitet... Jeg vil tro de fleste foreldre ønsker seg friske barn, og om tidsklemma ikke engang strekker til for en søndagstur så burde det prioriteres annerledes... Vi vil jo aller helst ha lykkelige, friske barn, og hvem vet, kanskje mammaen og pappaen opplever at de blir friskere og lykkeligere også...

    SvarSlett
  13. En god fysisk form starter på kjøkkenet. Ikke på skolen i gymtimene, ikke på treningssenteret, og ikke under naturfagstimene på skolen. Skyld på foreldrene om unga er feite og eter for mye nugatti, ikke barna.

    Det hjelper ikke å løpe en time ekstra på skolen om middagen hjemme består av en feit burger og hvitt brød og sjokolademelk til kvelds. Å få overskudd av et crappy kosthold, uansett hvor mye man trenger? Good luck.

    SvarSlett
  14. Vel...sånn som samfunnet er lagt opp i dag,er det ikke mye tid til aktivitet og morro..Ungene går på skolen hver dag,i flere timer...for så og komme hjem med drøssevis av lekser...så er det foreldre..som da må være i full jobb..for å overleve..Så når man da er hjemme igjen,blir det lekser,middag,oppvask og litt husarbeid..så er det natta..

    I helgene er folk så utslitte etter uka,at de gjerne vil ta seg en pust i bakken og slippe unna stress og mas..Man kan faktisk bli overvektig av for mye stress,mas og lite søvn også..Kansje det er en faktor å se på??

    Barn får ikke lov til å være barn lenger..De kastes ut i bhg og skole i alt for ung alder..og voksene da som må jobbe livshiten ut av seg,for å klare seg i avgift,skatt og moms norge! Så..kansje denne statistikken bør ta seg en titt på stressfaktoren de unge blir utsatt for...og hvor mye søvn og hvile de får?? Og hvor mye det er skyld i overvekt,dårlig helse og "latskap"

    SvarSlett
  15. Kvinner og barn trenger tukt og ris, fra morgen til kveld.

    Da blir de veloppdragne og service-mindede, og til å ha i hus.

    Dette med utdannelse er egentlig noe forbannet herk.

    Det er ingen grunn til at jenter skal lære å lese og skrive.

    Kvinner skal uansett holde kjeft i forsamlingen.

    Ha en fin dag videre.

    SvarSlett
  16. Det fokuseres for lite på ballett hos jenter i skolen.

    Det er svært mange fag som kunne vært droppet for jenter til fordel for ballett.

    Egentlig trenger bare jenter balett, bibelkunnskap og heimkunskap i skolen.

    Da får de grasiøsitet, Gudsfrykt og evnen til å lage god mat og ellers please sin mann.

    Mer trenger ikke jenter.

    SvarSlett
  17. Vel, jeg er en blant mange som virkelig hater gymfaget. Hvor lang og lenge du kan løpe, hvor flink du er til å kaste ball synes jeg er usakelig for din utdannelse, med mindre du skal videre med sport.
    Jeg er ikke en spesielt lat person. Har for eksmpel to hunder jeg går tur med i minimum 1 time hver dag. Trener ellers andre ting når jeg føler for det.

    Når det kommer til fysisk aktivitet i skoletiden føler jeg meg mer opplagt for de andre kjedelige fagene, men det er når jeg gidder å gjøre noe. Har vi frie timer der man kan gjøre det man faktisk har LYST til å gjøre blir det bra. Må man gjøre noe man hater eller absolutt ikke får til blir det automatisk dårligere - logisk. Dette fører til mer negativitet og større fravær.

    Hadde kroppsøving vært obligatorisk, men alikevel fritt hadde mer kroppsøving garantert hjulpet for både helse og utdanning. Det er for eksmepel helt for jævlig for en overvektig person som også er dårlig trent og har dårlig kondis å springe rundt gymsalen så fort en kan, så lenge en kan. Det sier seg selv hvem om knekker sammen først, og dette skal da alle være vitne til. Hadde denne personen heller fått valgt selv om å springe, mens kanskje noen valgte fotball, og noen valgte vekter hadde ikke noen av disse følt seg "overvåket". Da holder alle på med hva de synes er gøy, og merker ikke hva andre holder på med og eventuelt dømmer den og den personen. Dette med å føle at en alltid blir sett har også stor effekt på om elevene trives eller ikke.

    Pensum i kroppsøving er noe stort tull, med stor T. Hadde elevene fått valgt pensummet og målene sine selv ville karakterene blitt mye bedre. Fraværet ville sunket. Trivsel og positivitet blant alle hadde økt.

    Så jeg som selv er gym hater kan godt stemme for mer aktivitet i skolen, men da skal det også være friere. Blir det ikke friere, vil det bare gjøre vondt verre, for de som allerede ikke trives. Det er vel hovedsakelig dem det er snakk i her. Gym elskere er som regel i god nok aktivitet i privatlivet også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er faktisk helt enig i alt du skriver her! For en overvektig person, som trenger treningen aller mest er det grusomt å løpe 3000m. Fortest mulig. Den blir hengende bakerst og opplever ingen mestringsfølelse overhodet. De veit allerede at de er i dårlig form, og å få tredd en 1, 2 eller 3er over hodet er det ingen som har noe godt av. Det ender som oftest med at de som trenger treningen skulker, for å slippe å bli ydmyket, og forblir i dårlig form. Stempelet som lat vil de ha på seg uansett. Når er gymlærer da, som somregel er utrolig godt trent, skal bedømme og hjelpe, hjelper det ikke i det hele tatt. De har aldri vært i den situasjonen tidligere, og vet ikke hvor tungt det kan være.

      Ja til mer fysisk aktivitet i skolen, friere aktiviteter og bort med karaktersystemet!

      Slett
  18. At barn i dag er late og feite kan vi som foreldre skylde oss selv og samfunnet. Det er i dag opplagt slik at en familie ikke klarer seg om ikke begge foreldre jobber. Dermed blir det mindre tid til matlaging, husarbeide og sosialt samvær. Da jeg vokste opp var det ikke vanlig med barnehage mor stelte hjemme og vi barna var ute å lekte. Ingenting var farlig den gangen vi lekte på egenhånd og utforsket verden på barns vis. Vi syklet eller gikk alltid, var ikke snakk om at mor eller far kjørte. Hjemmelaget mat spiste vi hver dag ikke noe halvfabrikat der nei. Ser at i dag ser folk rart på deg om du ikke står ute og følger med barna når de leker (de kan jo skade seg) Aktivisere barna skal vi, hvorfor skal vi d? de kan vel aktivisere seg selv og på den måten lære seg å bli kreative og løsningsorienterte. På skolen har alt blitt så pedagogisk og psykologisk og alt har en logisk forklaringkolekjøkken finnes ikke lengre(der lærte vi faktisk å lage sunn mat) Sløyd og håndarbeid finnes ei heller. (der lærte vi oss å skape og bli kreative) Vi syklet til skolen 5km fra 1.klasse. Vi hadde Sommerjobber som ingen ungdom i dag kunne tenke seg, jeg for min del syklet 15km hver vei for å legge silo og gjøre fjøs. Reiste til nord norge og jobbet på fiskemottak. I dag finnes det ikke ungdom som vil gjøre fysisk arbeide alle skal jobbe med data, oppdatere seg få fjøsboka minst en gang i halvtimen.Når jeg hører mine barn forteller de sitter på nett omtrent hele skoledagen lurer jeg på hva de klarer lære, å har de ikke nett ja da bruker de telefonen. De forteller det er vanlig å ikke pugge til prøver de bruker bare nettet sier de, å er nettet avskrudd hva så? Nett på mobilen svarer de. Er sjokkert over hvor slapt det er blitt i skolen, ikke skal de kunne regne bruke kalkulator er bedre,Norsk rettskrivning finnes ikke lengre ei heller skjønnskrift( alle skal vel bli leger eller) Tror nok mange av disse såkalte ADHD diagnosene hadde forsvunnet om barna hadde fått utfordringer og lært seg å være kreative. vi voksne skal ikke aktivisere våre barn de må lære å aktivisere seg selv. Slutt å kjør de over alt, jeg overlevde både knall og fall og lærte meg også løsningsorientering med at jeg alltid hadde noe jeg måtte finne ut av. Bygge hytte i skogen feks, lage hoppbakke på vinteren laget flåte på sommeren,reparere sykkel,spikke seljefløyte,lage sprettert,pil og bue osv.osv. Ser ikke slikt lengre, ikke mødre som roper inn barna i gata heller og spør om de er sultne, det gjorde min mor og også mødrene i nærheten. 7-10 barn kom løpende å alle fikk hjemmebakt brød med sunt og godt pålegg på og et glass melk til.Det var tider det. Ha en flott uke.

    SvarSlett
  19. Ein må spørre seg kva alternativ ein har...

    Sånn som eg ser det er alternativa:

    - Organisert aktivitet
    - Ingen aktivitet

    Legg merke til at eg seier aktivitet og ikkje idrett. "Organisert aktivitet" er for det meste idrett. Hvis du skal spele fotball på fritida, så er alternativet å ta det fult ut og trene seriøst, vere med på kampar, og heile pakka. Det er ikkje eit spørsmål om aktivitet: det er eit spørsmål om konkurranse. Det er flott at ein har alternativ som er strukturerte og gjer sitt beste for å bli beire, sjølv om 99.9% av dei som går på det aldri kjem til å bli proffe idrettsutøvara. Men det er liksom ingen "casual" alternativ. Joda, ein kan spele fotball eller basket etc i friminutta. I praksis blir det heller at ein kan spele fotball, for det er folkeidrett nr 1 utan at noko anna kjem nært ein gong. Greitt nok. Men etter kvart, viss ein ikkje har spelt fotball organisert, så er det jo veldig motiverande å spele fotball med alle dei som har spelt organisert og veit kva dei drive med? Bli ledd av fordi ein ikkje klare pasningar og mistar ballen? Veldig. Sjølv gjekk eg på fotball-trening i ung alder, men eg droppa det til slutt fordi eg ikkje følte at eg hadde talent for det, blant anna. Kvifor gidde å fortsette med noko som ein føler seg dårlig i... når kulturen er såpass fokusert på konkurranse og å vere best? Kjennes bortkasta!

    Så kva alternativ har då desse som ikkje var interessert nok til å drive med idrett på eit organisert og konkurranse-fokusert nivå (og som eg har sagt: fins det noko alternativ?). Kanskje ein kan trene casual med "old boys"? Vel, ja... når ein blir gammal nok til å gidde å henge med 30++ åringa. Kva ellers har ein der ein ikkje må ha god koordinasjon, eller andre ting som alle dei andre folka som har trent idrett slår ein i? Kanskje slalom... vel på vinteren då. Og, um, jogging? Det finst fleire alternativ når ein blir større, men som unge kan ein ikkje nødvendigvis velge og vrake: anten er det å bli organisert i ein konkurranse-fokusert "aktivitet", ellers så kan ein vel trene seg sjølv med jogging elns... og det høyres jo kjekt ut. Jogging?


    Folk klagar på aktiviteten på ungane... men samfunnet har aldri fokusert på aktivitet: dei har fokusert på konkurranse. Når ein først blir stor nok til å drive med "aktivitet", så er det ikkje i form av leik eller casual ballspel. Nei, der er i form av jogging, pumpe vekter, og andre ting som har ein kultur av mekaniske bevegelsar rundt seg.

    Reelle alternativ: konkurranse-fokusert aktivitet eller mekaniske bevegelsar. Ikkje skuld på ungane når dåkke tar den uskuldige leiken ifrå dei.

    SvarSlett
  20. Foreldene har hovedansvaret for å aktivisere barna sine. Starter dette arbeidet godt og tidlig, vil barna også utvikle gode holdninger og vaner. Synes man det er helt ok at barna kun ligger på sofaen og ser på tv eller spiller dataspill døgnet rundt, så er det trolig også akkurat slike barn man vil få. Slappe, halvfeite unger som blir andpustne av å gå opp en trapp.

    SvarSlett
  21. Eg meiner det bør vere meir fysisk aktivitet på skulane, men ikkje i form av gym, eller fysisk aktivitet med karakter setjing. Er sjølv ein av dei som aldri har likt gym på skulen, men tykkjar fortsatt det er viktigt!

    Når enn vert plassert i ein gymsal og tvinga til å gjere aktivitetar ein ikkje likar er det uten effekt!! Lat elevane vere med på å bestemme kva dei vil gjere, om det så innebær å splitte klassene og lat nokon vere ute å kaste ball/gå tur framfor å spele fotball!!

    Burde også vere fleire tilbud privat, lat ungane vere ungar. Få lov til å halde på med ulike aktivitetar utan at det må vere arrangert på det vis at DU MÅ vere med på alle treningene og kampane ein spelar for å vere med. Trur veldig mange fleire hadde vert med viss det ikkje var slik. Då kan du møte opp når du vil/har lyst uten press.

    Eg ville aldrig spelt samme idrett fleire timar, fleire gongar i veka. Men trene, vere i fysisk aktivitet om eg hadde hatt muligheit, hadde eg gjerne gjort det. Stor forskjell på å ver aktiv i lag og aktiv åleine.

    Senk òg prisen på treningstudio og symjehallar, veit det kostar ein del og halde dei opne, men det tykjer eg staten skal finansiere!!! I min vennekrets er me mange folk som har lyst til å trene, men det å springe er kjedelegt, og vertfall i regnver. Og som student/lærling/einsleg i by er det å bruke 500kr mnd på treningskort veldig dyrt!! For faste utgiftere er det samme om ein er ein eller fleire.

    SvarSlett
  22. Før måtte ungane finne på ting sjølv og det var ok å prøve ut ting, vi sprang rundt i skogen, bygde trehytte var innimellom uheldig med tollekniven og slo nokre tommar blå med hammaren. Om sykkelen ikkje fungerte lenger måtte en reparere den.

    Slikt ser ut til å vere fyfy i dagens samfunn. barna skal skjermast frå farer og den skumle virkeligheten. En skal dikte opp sjukdommar som ADHD og medisinere ungane for å få dei til å passe inn i systemet. Før hadde en lærar autoritet, no har dei ikkje lov å røre ungane lenger. ungane skal meir og meir få gjere som dei vil så lenge dei ligg unna farer. Det enklaste er jo då å sitte å sjå på tv og playstation. det er jo så mange farer og ikkje godkjente leikeapparat overalt utendørs.

    Stakkars ungar som skal prøve å forholde seg til et tvetydig system som ikkje gir meining. Når folk til slutt kjem ut i arbeidslivet blir det forventa at en er løysingsorientert, motivert og pågåande. Dette går ikkje så bra når samfunnet allerede har lært at en skal vere passiv og ligge unna farer.

    Bra vi har masse olje så vi har råd til å betale uføretrygd til alle som ikkje vil takle en vanlig jobb.

    SvarSlett
  23. Hvorfor er det ingen politikere eller noen i media for den saks skyld som tør å si at det er FORELDRENE SOM ER ANSVARLIGE for sine barn?
    Barn er ingen "død ting" som kan legges til side når foreldrene er trøtte og slitne! Slutt å klage på for dårlig tid. Da må man prioritere om. I Norge så har vi alle valg. Vi kan velge å ha ditt eller datt: Selg en av de to flotte bilene, kutte ut en sydentur eller bruke pengene annerledes, jobb mindre og bruk mer tid på barna.
    Velger man å ha det som man har det så får man ta konsekvensene av det. Slutt å skylde på alle andre!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Min onde bebi og meg

Etter å ha lese diverse babynettstader og mammanettstader dagleg dei siste månadene, har eg lært veldig mykje om kva andre mødre har som utfordringar.

Eg har slik skjønt at eit vanleg spørsmål nybakte mødre får, er dette: "Er han snill då?". Eg har også lese meg til at dette er eit spørsmål som provoserer mange, sidan det faktisk er vanskeleg å definere om ein bitteliten bebi er snill eller slem.

Difor burde eg vore førebudd då eg sjølv fekk dette spørsmålet. Det var eg imidlertid ikkje. Spørsmålet kom overraskande, og eg burde ha lagd meg nokre artige svar eg kunne brukt og som kunne stoppa kjeften på grand-tantene (det er alltid tanter!) slik at dei spurte litt lurare neste gong dei lurer på noko om bebien.

Det klarte eg ikkje, og eg endte (som vanleg) opp med å svare noko dust. 
Grand-tante: Er han snill då?
Hanne: "Det er vel litt vanskeleg å definere om ein bebi er snill eller slem allereie no"
Grand-tante: Eg meiner, skrik han mykje?
Hanne: Han skrik når han er sv…

No har det rabla - livet i permisjon, del 7

"Eg trur det er på tide at du får litt meir fødekjensle, og litt mindre feriekjensle" sa Trond til meg då han kom att frå jobb i går. Eg satt i stolen. På akkurat same plass eg satt då han reiste.

Altså. Slik seier du berre ikkje. Eg vart djupt fortvila og kasta ein serviett på han. "Trur du eg tykkjer det er så jævla moro å vere gravid?" skreik eg, med augo som Cruella de Vil. "Litt humor må du vel tåle", meinte Trond. 
Eg må berre seie at eg er svært lite mottakeleg for humor, gode råd, andre sine fødehistorier og alt mogleg anna av bullshit ala: "Det er heilt vanleg å gå over tida" eller "Eva gjekk ti dagar over. Ungen hennar vart seks kilo". Faktisk er det i ferd med å rable fullstendig for meg, så folk bør vere svært forsiktige i nærleiken av meg.

Fem dagar sidan termin. Eg trudde eg klarte meg bra. I går forstod eg at eg absolutt ikkje klarer meg bra.

I går kveld skulle eg fortelje Trond ei morosam historie om då eg hadde lagd me…

Mammakroppen og meg

Det er ganske menneskeleg å ha lyst på det ein ikkje kan få. Til dømes cava i graviditet eller ein skikkeleg fest når bebien er ein månad gamal og du er lenka til han. Eller kanskje sydentur når kjærasten nektar plent å bli med. Og i mitt tilfelle akkurat no; ein joggetur.

Altså; eg har aldri likt spesielt godt å jogge. Men eg gjorde det ein periode i livet mitt fordi eg oppdaga eg fekk overskot av det og fordi det gjorde godt for kroppen min.

Meg for tre år og 10 kilo sidan. Dette var sommaren eg traff Trond og han forelska seg i meg. Eg skal tilbake dit. Innan eitt år. 

Etter fødsel får ein ikkje lov til å jogge (ikkje anbefalt før etter tre månader). Altså får eg automatisk lyst til å jogge. No har eg allereie begynt å dagdrømme om deltaking i sentrumsløp og fjellmaraton til neste år. Og eg skal springe fort! Raskare enn eg nokon gong har gjort. Sjølvsagt! (og jada; eg drømmer også om kor godt det skal bli med cava etter løpet)

Men det er berre å innrømme det; eg er ein pudding. Ein…