Gå til hovedinnhold

Mitt liv som veganar

Eg har no bestemt meg for å teste ut livet som veganar. I dag hadde eg min fyrste veganske handletur. Turen gjekk til Førde, som er mitt nærmaste shoppingmekka.

Eg har flittig søkt etter veganske oppskrifter på nettet, og eg må berre seie; det er veldig mykje bra og spanande der ute! Og det finst ein haug med ingredienser som eg aldri har høyrt om før. Som til dømes "næringsgjær" og tahini. Også er det den slags krydderdingsen "ingefær" (som minner meg om den skrikande alruna vi finn i Harry Potter) som eg berre før har ete til sushi, men som eg aldri har eksperimentert med før.

Eg lagde meg ei så lang handleliste eg aldri har lagd før, med mellom anna om lag ti ulike krydder eg aldri har hatt i matskåpet før. No skulle eg også finne soyagranulat, tahini og næringsgjær, slik at eg skulle sleppe saknet av ost og anna greier eg stappar i meg.

Den største utfordringa blir nok kva eg skal ha på knekkebrødet i lunsjpausa på jobb. Korleis skal eg klare meg utan makrell i tomat og jalapenoost? Det er jo det eg har levd på det siste halvåret.

Eg har eksperimentert litt allereie gjennom førre veke. Eg lagde gresskarsuppe, som vart utruleg god. Men sidan porsjonen vart så stor hadde eg suppe til fire dagar. Etter fire dagar med gresskarsuppe har du verkeleg aldri lyst på gresskarsuppe att, og du blir kvalm berre du ser eit bilete frå Halloween (og det er ikkje på grunn av dei masete ungane).

Eg et jo ikkje kjøt, så det blir jo ikkje noko problem. Mjølka eg drikk til kaffi latten min kan eg erstatte med soyamjølk. Det går fint. Soyamjølk er godt. Soyamjølk har dei også i butikkane både i Førde og i Høyanger.

I følgje veganarar går det fint an å klare seg utan ost også. Eg har no funne ei oppskrift på "cashewost" som er ein blanding av cashewnøtter og noko dei kallar "næringsgjær".

Eg gjekk inn i helsekostbutikken i Førde på jakt etter denne pokkers gjæren som liksom skal vere så fantatsisk å bruke i "alt" av veganske rettar. Eg hugsa jo sjølvsagt ikkje kva det heitte, og prøvde å spørje etter "industrigjær". Det hadde ho dama aldri høyrt om (naturleg nok), så eg prøvde meg med; "noko med gjær som veganarar brukar". Ho fant noko, som eg meiner må vere det eg leiter etter.

Elles har eg no kjøpt soyabønner, linser i alle farger og kikerter (som søren med er umogleg å finne i ikkje-hermetisk form i vanlege matbutikkar i dette fylket her). Soyagranulat hadde dei ikkje (men det har eg funne ut eg kan kjøpe på nettet), og utvalet av slike fryste veggisprodukt var også elendig (eg orkar verkeleg ikkje veggisschnitzel - eg åt det ikkje før, og har i alle fall ikkje tenkt til å begynne med det no). Men eg har fått handla noko, og tenkjer at eg får heller teste nettshopping av veganske produkt (men kjenner no eg saknar vareutval i Oslo).

Kjøleskåpet mitt er no fullt av grønsaker, krydder, urter og frukt. Eg har lagt nøtter i bløyt, og er no klar for livet som veganer.

Fyrst må eg berre drikke opp ein halvliter kyrmjølk, ein liten jarlsbergost, ein manchego, varmrøkt laks, fire boksar makrell i tomat, ein rømmeboks, ein pakke majones og eit spann tyrkisk yogurt. Det er det eg har i kjøleskåpet (frå før) som ikkje passar inn i min nye verd som veganer.

Kva blir verst å klare seg utan? Tyrkisk yogurt (som er frukosten min!), rømme, ost og fisk. Men no får vi håpe at den cashewosten eg lagar blir så god at eg aldri meir treng å lengte etter korkje laks, sushi eller manchego!

Kommentarer

  1. Høres fantastisk ut! Iherb.com - der kan du kjøpe næringsgjær og mye annet vegansk! Og mye billigere enn I helsekost. Yoghurt til frokost blir umulig å erstatte. Syrlig og godt. Jeg har ennå ikke funnet noe som ligner surmelk eller kefir. Men 99 % er nesten like bra som 100 %!

    SvarSlett
  2. Iherb.com. - Pass på at hele bestillingen er under 200 kroner inkludert frakt. Pakken kommer I posten. De prøver å levere på dør først. Hvis dse ikke får tak I deg, legger de igjen på ditt lokale postkontor. Og husk B 12! Lagrene tømmes på ett til tre år. Mål B12 nå hos fastlegen, si at du ikke spiser kjøtt. Så vet du utgangspunktet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Frakten regnes utenom, om selve varebestillingen er under 200 kr. Du kan altså bestille for 199 kr i varer, før frakt. Jeg gjør alltid det. Altså holder meg 2-3 kr under 200 i tilfelle kursen plutselig endres i det jeg bestiller, haha. Hadde jo vært typisk min flaks.

      Slett
  3. Eg har no sendt av garde min fyrste bestilling hjå iherb.com. Gler meg verkeleg til å få tinga i posten. Tek gjerne i mot tips om kva som er alfa og omega i det veganske kjøkkenet.

    Skjønner eg berre må lære meg å leve utan yogurt, men skal prøve den veganske. Heldigvis er det lett å få tak i veganske mjølkeprodukt, sidan det er mange som har mjølkeallergi. Ost er desserre vanskeleg, men får teste ut nokon av oppskriftene og teste ut ferdigheitene på kjøkkenet! :)

    Takk skal de ha! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Alpro sine yoghurter smaker 100 % som kumelkyoghurt!! Ungene mine elsker dem. De andre merkene smaker hoppetau så de vil du ikke prøve.
      Jeg bruker lett-bearnaisesaus til pizza, med 2 ss næringsgjær i. Perfekt pizzaost-erstatning! Smaker ikke særlig bernes heller, smaker litt ostesaus. Se her:

      http://www.veganeren.com/2012/10/harrypizza-med-seitanbiff-og-bearnaise.html

      Slett
    2. Skeptisk til bernaiseost, men eg skal sjå om eg tør prøve det ein dag...når lysten på ost blir for stor! :) Du har sikkert rett i at det funker - berre eg som har ein slags oppfatning om at bernaise på pizza er "harry". :)

      Men lover å teste ut dette altså. Takk skal du ha! :)

      Slett
  4. Bare hyggelig! Jeg er ikke veganer, men spiser hovedsakelig vegansk. Jeg synes bønner, kikerter og linser er det beste, enkleste og sunneste (og rimeligste). Det er spørs hvor mye tid man vil bruke på matlaging, og om man liker å lage mat. Bønner og andre belgvekster har lite smak i seg selv, men man kan lage så mye av dem. Bruker man foodprocessor,kan man mose kokte bønner sammen med f.eks. olivener, mandler, olje, tahini o.l. Bønner inneholder 20 - 30 % protein. Metionin er eneste essensielle aminosyre belgvekster mangler. Men spiser man brød, ris og andre kornvarer, er det ikke noe problem, fordi korn har mye metionin. Slik får man i seg masse protein.
    http://veganmisjonen.blogspot.no/2010/02/hummus.html her er mye gode oppskrifter.
    http://dyrevennlig.org/mat/vegetarmat-hva-hvorfor-hvordan-og-oppskrifter/ overskit
    http://dyrevennlig.org/index.php/mat/vegetarmat-hva-hvorfor-hvordan-og-oppskrifter/linser-boenner-kikerter/ om tilberedning av bønner
    http://erdetsunt.wordpress.com/2012/12/02/leger-og-ernaeringsfysiologer-om-vegetarisk-kosthold/


    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for nyttige linkar! Skal verkeleg eksperimentere mykje med bønner og belgvekster framover! :)

      Slett
  5. Så bra at du vil prøve deg som veganer! Jeg har nylig blitt det selv, ved å kutte ut flere og flere matvarer. Soyayoghurt har de i de fleste større matbutikker, og den er super. Ellers anbefaler jeg deg bare å sjekke ut vegetarbloggen, veganeren, veganerliv, veganmisjonen og alle bloggene disse bloggene linker videre til. :) Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldige gode bloggar alle saman. Eg har lært ufatteleg mykje av å lese meg opp. Takk for tips! :)

      Slett
  6. Finnes vegansk römme og vegansk philadelphia-ost på meny og coop! Å lage en tjock smoothie er en perfekt ersättning för yoghurt tkr jag. Husk b12 tillskudd!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skal eg jammen sjå etter. Spent på om dei har det på Coop her i Høyanger! :)

      Slett
  7. Så bra at du prøver å være veganer! Jeg ble veganer for 6 år siden og har sldri angret! Lykke til:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Eg håper også dette skal bli ei varig endring, men kan ikkje love eg er veganer om seks år! :)

      Slett
  8. Vegourmet og Wilmersburger har oster som smaker 100% som Norvegia! Du finner dem på nett, bl.a. på alles-vegetarisch.de
    For norsk veganbutikk: veganlife.no
    Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips! Har funne masse interessant i nettbutikkane. Ingen sak å vere veganer når vi har internett! :)

      Slett
  9. Hurra for vegansk mat! :D Det kan være en kronglete sti til å begynne med, men etterhvert som man blir kjent med nye ingredienser og retter (hva man trenger og ikke trenger, hva man liker og ikke liker) er det easy peasy.

    Jeg vet at man kan syrne kokosmelk med vegansk probiotika, lagre ostebaser selv osv, men jeg holder meg til det litt enklere foreløpig ;)

    Det ser ut som du har kommet langt på vei allerede, men jeg vil anbefale Tartex vegetarpostei om du ikke har prøvd den. Det er gule tuber du finner i allergiavdelingen på de fleste matvarebutikker. Den med urter er best, kjempegod på brødskiva med sylteagurk på. Og kanskje litt hjemmelaget veganese (majones uten egg: http://www.veganeren.com/2011/07/veganese-deilig-majones-som-kan.html )

    ellers: bruk blogger flittig, og lykke til! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Desse vegetarposteiane skal eg jammen teste ut. Perfekt for meg som er lærar slik at eg berre kan ha ei tube og nokre knekkebrød ståande på lærarrommet! :)

      Skal også prøve veganese. Det såg jo ut som det var overraskande lett å lage! :)

      Slett
  10. Så flott! Gratulerer med valget ditt :) Blir kjekt å følge denne bloggen framover :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Og takk til deg for ein fantastisk blogg! Eg trur eg har søkt gjennom nesten alt du har av oppskrifter og alle tips og råd om råvarer og netthandel. Tusen tusen takk! Bloggar som din gjer at det blir mykje lettare å teste ut veganarlivet! :)

      Slett
  11. Gratulerer så mye! :-D Jeg har selv vært veganer i snart to uker nå. Og egentlig er i dag den første dagen jeg kjøper inn vegnask ost, for det er så mange utrolig bra oppskrifter på bloggene, f.eks veganmisjonen har oppskrifter basert på bønner, linser, kikerter og grønnsaker, pluss kryddere. NAM! Som pålegg anbefaler jeg smøreoster som finnes, f.eks det med skive med tomat på, pluss agurk, bønnespirer, spinatblader... det du har i kjøleskapet! NAM!
    Ellers anbefaler jeg at du leser og leser i bloggene som er nevnt over her, følger deres linker til butikker osv. Masse bra å kjøpe på nettet, og det er også billigere. Det er flere ostetyper, du må bare lete (vet desverre ikke så mye selv enda).
    Jeg har hatt veldig mye glede av blenderen min! Anbefaler det, og at du skaffer deg stavmikser-sett. Det kommer godt med!

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt vi er fleire nybegynnarar på dette. Eg er overvelda over alle tips og råd eg får, og fortsett det slik så blir dette veganerlivet fint å leve.

      Blenderen har blitt mykje hyppigare brukt den siste veka. Har omtrent stått urørt i skapet før, men no har eg ikkje noko val anna enn å bruke han. Moro er det også! :)

      Slett
  12. Se også på f.eks veganmisjonen under "pålegg". Masse digg man kan lage seg der på 1-2-3! :D

    SvarSlett
  13. Åjo - denne butikken anbefaler jeg og! Her er eksempler på ostene, det var Tofutti den smøreosten jeg kjøpte meg heter, jeg har den med hvitløk og urter nå <3 Generelt masse bra på kinsarvik, se under "matvarer" f.eks (tror alt skal være vegansk der, men sjekk for sikkerhets skyld)

    http://www.kinsarvik.no/category/6872-melkefri-ost.aspx

    SvarSlett
    Svar
    1. Kinsarvik er veldig bra. Takk og takk for tips! :)

      Slett
  14. Gratulerer med riktig valg og lykke til, håper du får tak i ingrediensene du trenger etterhvert og lager mye god mat.

    Er det mange FrPere som er veganere forresten? (bare lurer) :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha. Eg vil vel tru at du finn fleire veganarar i andre parti enn FrP (er vel ikkje fyrst og fremst dit dei søkjer), men det er heilt sikkert fleire enn meg. Eg skal vel innrømme at folk slår opp augo når dei høyrer eg er vegetarianar og FrPar. Og no blir det vel endå verre når eg blir så sær at eg ikkje skal ete noko som kjem frå dyr! :)

      Slett
  15. Det finnes vegansk hvitost og Tyrkisk yogurt uten noe animalsk, bare ikke i Norge! Norge har desverre ikke så godt utvalgt på melkefrie/veganske produkter. Jeg bestiller av og til vegansk ost som ikke finnes i Norge fra http://www.alles-vegetarisch.de/ og ellers så bestiller jeg fast og revet ost, melkefri rømme og smøreost ++ fra Kinsarvik.no :) Veganlife.se/no har også tofu, næringsgjær med b12 og mye annet fint :) Begge nettbutikkene har også pålegg, så om du ikke har prøvd det, så er det 100% verdt forsøket! Når det gjelder yoghurt, er jeg helfrelst på Alpro, den med fiber er kjempegod og naturell yoghurt er like god som den med kumelk (om ikke bedre!) For å lage surmelk/tjukkmelk, så blander jeg naturell yoghurt, naturell soya melk og sitronsaft, den blir tykk, kremet og syrlig :) Om du vil oppleve et bedre utvalg, er en tur til Sverige en god ide. Der har de flere merker og et større utvalg på varene. Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for tips. Har scanna begge nettbutikkane flittig. Her blir det handling framover!

      Dessverre langt til Sverige, men skal verkeleg nytte høvet neste gong eg skal over dit for å sjekke utvalet!

      Slett
  16. Beklager, skivet hvitost skulle det stå ;) Det finnes kanskje noe lignende på Røtter/Kinsarvik butikkene eller div helsekoster, men er ikke sikker.

    SvarSlett
  17. Så utrolig bra! Masse lykke til, det kan være mye å sette seg inn i i starten, men etterhvert går det av seg selv :)
    Og det beste er at man ikke nødvendigvis trenger så mange "rare" ingredienser for å lage god veganmat :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha! Heldigvis mange gode råd å få som hjelper meg på vegen. Trur dette skal bli både spanande, sunt og interessant! :)

      Slett
  18. Så flott at du har blitt veganer, du kommer ikke til å angre! :-D Lykke til!

    SvarSlett
  19. Tusen hjarteleg takk for alle gode råd frå dykk! Det er ingen sak å vere veganer når det er så mange som står klare til å hjelpe meg med alt det eg treng å vite. Har no flittig søkt på netbutikkar og i bloggar. Det er utruleg mange fantastisk flotte veganbloggar som blir laga. Har sjekka ut alle eg har fått tips om, og har brukt alle saman i matlaging og planlegging.

    Ein ting er i alle fall sikkert; det er at ein rett og slett må bruke fleire råvarer og lage mat frå botn av som veganar. Det er ofte einaste moglegheit. Og eg er sikker på at bieffekter eg vil få av nytt vegansk liv er at eg blir ein flinkare kokk og at eg får i meg mindre salt.

    Tusen takk skal de alle saman. De er heilt nydelege!

    SvarSlett
  20. Hei! Vil anbefale deg å bli med i grupper på Facebook, er mange vegangrupper der ute. Den største er "Veganprat", der kan du få nærmest svar på minuttet på ting du lurer på. Og det er så mange som vet så mye! Men obs, der er det også en del heftige diskusjoner rundt mange forskjellige temaer som blir tatt opp, hehe :)..
    Man har også sider som "Veggispreik", "Veganize", "Veganere i Oslo og omegn" og så videre :).. Mange steder å få gode tips!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Min onde bebi og meg

Etter å ha lese diverse babynettstader og mammanettstader dagleg dei siste månadene, har eg lært veldig mykje om kva andre mødre har som utfordringar.

Eg har slik skjønt at eit vanleg spørsmål nybakte mødre får, er dette: "Er han snill då?". Eg har også lese meg til at dette er eit spørsmål som provoserer mange, sidan det faktisk er vanskeleg å definere om ein bitteliten bebi er snill eller slem.

Difor burde eg vore førebudd då eg sjølv fekk dette spørsmålet. Det var eg imidlertid ikkje. Spørsmålet kom overraskande, og eg burde ha lagd meg nokre artige svar eg kunne brukt og som kunne stoppa kjeften på grand-tantene (det er alltid tanter!) slik at dei spurte litt lurare neste gong dei lurer på noko om bebien.

Det klarte eg ikkje, og eg endte (som vanleg) opp med å svare noko dust. 
Grand-tante: Er han snill då?
Hanne: "Det er vel litt vanskeleg å definere om ein bebi er snill eller slem allereie no"
Grand-tante: Eg meiner, skrik han mykje?
Hanne: Han skrik når han er sv…

No har det rabla - livet i permisjon, del 7

"Eg trur det er på tide at du får litt meir fødekjensle, og litt mindre feriekjensle" sa Trond til meg då han kom att frå jobb i går. Eg satt i stolen. På akkurat same plass eg satt då han reiste.

Altså. Slik seier du berre ikkje. Eg vart djupt fortvila og kasta ein serviett på han. "Trur du eg tykkjer det er så jævla moro å vere gravid?" skreik eg, med augo som Cruella de Vil. "Litt humor må du vel tåle", meinte Trond. 
Eg må berre seie at eg er svært lite mottakeleg for humor, gode råd, andre sine fødehistorier og alt mogleg anna av bullshit ala: "Det er heilt vanleg å gå over tida" eller "Eva gjekk ti dagar over. Ungen hennar vart seks kilo". Faktisk er det i ferd med å rable fullstendig for meg, så folk bør vere svært forsiktige i nærleiken av meg.

Fem dagar sidan termin. Eg trudde eg klarte meg bra. I går forstod eg at eg absolutt ikkje klarer meg bra.

I går kveld skulle eg fortelje Trond ei morosam historie om då eg hadde lagd me…

Mammaen din er så glad i deg!

Plutseleg er eg blitt eitt av desse irriterande menneska som omtaler meg sjølv i tredjeperson. Det skjer sjølvsagt berre i samtale med vesle bebien min, men sidan det stort sett er berre han eg pratar med om dagen, skjer dette heller ofte.

- Mammaen din skal berre ein liten tur på do, skjønner du
Slik startar dagen når eg må forlate Sigmund åleine i senga vaken og nesten på gråten om morgonen. Eg må fortelje han at eg snart kjem tilbake for å hente han, men at blæra til mammaen hans ikkje er som før og at eg difor må på do.
- Du skjønner, Sigmund, at mammaen din er ikkje så flink til å gjere knipeøvingar

Vi går inn til stellebordet, og der fortsett det: "No skal mammaen din berre finne fram ei bleie, skjønner du. Mammaen din er så glad i deg. Du er sååååå søt".

I løpet av ein dag har eg tatt meg sjølv i å si dette:
- Mammaen din er så glad i deg (dette seier eg ofte)
- Mammaen din elskar deg
- Mammaen din må berre ta på deg lue, skjønner du - fordi det står i Mammabøkene at små bebi…