Den ene bør være aktiv og sterk, den andre passiv og svak. Det er nødvendig at den ene vil og kan, og at den andre gjør liten motstand...Det følger av dette prinsipp at kvinnen er skapt særlig for å behage mannen...Ettersom kvinnen er skapt for å behage og for å bli undertrykt, bør hun rette seg etter mannen i stedet for å provosere ham..
Oppdragelse av kvinnen skal derfor alltid tilpasses etter mennenes behov...Behage oss, være nyttige for oss, være slik at vi elsker og akter dem, oppdrage oss når vi er små og ta hånd om oss når vi er voksne, gjøre vårt liv lett og behagelig, dette er kvinnens plikter i alle tidsaldre, og hva de må læres opp til fra sin spede barndom...(Fra Jean-Jacques Rousseaus Émilie, her sitert etter Blom, 1979, s. 602)
Jeg synes jeg har hørt noen ny-feminister uttale noe lignende den siste tiden, men dette er altså fra Rousseau, som levde fra 1712-1778, og som i følge min bok i pedagogikk, har hatt stor påvirkning på praksis i klasserom og i undervisning, og på det som kalles barnesentrert pedagogikk.
Og ja, gjett om jeg skal bruke dette fantastiske utdraget som utgangspunkt for diskusjon når jeg skal ut i skoleverket (og da gjerne sammenligne det med nylige uttalelser fra mediepersonligheter som også mener kvinner bør bli flinkere til å behage mannen). Det burde både engasjere, og ta utgangspunkt i noe ungdommen er opptatt av, og som de møter på og må forholde seg til hver dag.
Oppdragelse av kvinnen skal derfor alltid tilpasses etter mennenes behov...Behage oss, være nyttige for oss, være slik at vi elsker og akter dem, oppdrage oss når vi er små og ta hånd om oss når vi er voksne, gjøre vårt liv lett og behagelig, dette er kvinnens plikter i alle tidsaldre, og hva de må læres opp til fra sin spede barndom...(Fra Jean-Jacques Rousseaus Émilie, her sitert etter Blom, 1979, s. 602)
Jeg synes jeg har hørt noen ny-feminister uttale noe lignende den siste tiden, men dette er altså fra Rousseau, som levde fra 1712-1778, og som i følge min bok i pedagogikk, har hatt stor påvirkning på praksis i klasserom og i undervisning, og på det som kalles barnesentrert pedagogikk.
Og ja, gjett om jeg skal bruke dette fantastiske utdraget som utgangspunkt for diskusjon når jeg skal ut i skoleverket (og da gjerne sammenligne det med nylige uttalelser fra mediepersonligheter som også mener kvinner bør bli flinkere til å behage mannen). Det burde både engasjere, og ta utgangspunkt i noe ungdommen er opptatt av, og som de møter på og må forholde seg til hver dag.
Kommentarer
Legg inn en kommentar